25 januari 2006

Sirap

Ibland har jag Sirap på mina pannkakor. Helst Lönnsirap då, men det kan vara svårt att få tag i här i glesbygden och så är det ju lite dyrare än vanlig Sirap.

Men så när jag satt där och åt så funderade jag vart Sirap kommer ifrån. Att Lönnsirap kommer från Lönnen visste jag, men vanlig Sirap då? Är det konstgjort? Kokas det ihop på något vis? Vad?
Och varför heter det Sirap?

Så vad gör man? Jo, man Googlar. Och fick jag veta att:
  • Sirap kommer av arabiskans shar'b som betyder 'dryck'; 'vin'; 'sorbet'.
  • Sirap tillverkas av en blandning av vanligt socker från sockerbetor och socker från sockerrör. Allt efter hur man blandar kan man få fram olika sorters sirap. Det innehåller olika sockerarter; vanligt socker, druvsocker och fruktsocker.
  • Den innehåller fett - totalt 0%, protein - totalt 0% kolhydrater, digererbara - 100%
    alkohol - 0%, organiska syror - totalt 0, sockeralkoholer - 0%. Även massa mineraler såsom kalium, natrium, magnesium och kalcium.

Alltså inget fett, det var ju bra. Men kolhydraterna oj oj oj. Och inget alkohol i! Vad bra, jag var lite orolig ett tag ...

Men Lönnsirapen då? Jo, den kommer från Canadensiska lönnar. Går även bra att göra på sav från svenska lönnar. Det går åt mängder av sav eftersom saven reduceras till mindre än tjugondelen av den ursprungliga volymen för att bli Sirap.

Kanske en affärsidé? Kan man göra whiskey i Sverige kan man väl göra Sirap.

Källor:
SVT.se mat&dryck
Finska folkhälsoinstitutet
susning.nu

2 Kommentar(er):

Blogger Storasystern sade ...

Det är precis sådant där som man borde veta, men inte har någon aning om... I helgen fick jag plötsligt för mig at jag måste veta vad honung är gjort av. Ja, jag vet ju att det kommer från bina, men är det deras bajs eller? Men tydligen så har det något med nektar och binas spott att göra... Hmmm.

26 januari, 2006 08:21  
Anonymous Anonym sade ...

Tack för hjälpen! :) Blev dock lite förvånad när du skrev innehåller sirap :P

19 juli, 2012 22:29  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark