25 januari 2006

Thomas tåget

Många gånger när jag tittar på dagens barnprogram är det knappt jag hinner med.
Det går alldeles för snabbt. De skriker och det är ljud och oljud och snabba klipp.
Tacka vet jag Thomas och vännerna. Det går på femman på morgnarna. Och det är min sons favoritprogram alla kategorier. Han ser det om och om igen. Han leker det. Han målar det. ´Han läser det. Han pratar om dem, och allt som har hänt i de olika episoderna. Han kan namnen på alla tågen och bussarna och vagnarna.
Visst kan det vara krångliga ord att kunna. Typ stationsföreståndaren, kontrollchefen och lofkförare. Men det ger sig. Och Mulle Meck använder också många tekninska termer. Dessutom är min son mer intresserad av tåg än av bilar - av någon anledning ...
Den största fördelen enlig mig är att det är en väldigt lugn berättar-röst. Tågen åker i sakta mak över vackra hedar och i fina miljöer. De slåss inte. Och det är inga snabba klipp. Ett utmärkt barnprogram!
Jag tycker även att Disney-filmerna har blivit sådana. Skämten ska leveras snabbt, det ska vara kända och helst roliga röster. Så var det inte på Snövits och Askungens tid.

0 Kommentar(er):

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark