07 februari 2006

Biverkningar

Nu är jag ruskigt trött på fil, havregrynsgröt och kamomillte. Magkatarr. Inte bla. Känner mig extra fuk också med förkylningen.

Var på apotetket och hämtade ut något som liknar Losec. Jag blir alltid lika förvånad när jag läser om biverkningarna. Nu är det ju inte alla som får biverkningar, men ändå. Så här står det om det som kan uppträda hos fler än 1 av 100 användare:

Diarré, förstoppning, gasbilding, illamående och kräkningar, sömnstörningar, svindel, huvudvärk eller trötthet.

De fyra första är symptom på magkatarr ... Och vad menas egentligen med fler än 1 av 100? Tio personer? 23 personer? 98 personer?

Som tur är står det också på bipacksedeln (vilket ord!) "Dessa biverkningar minskar normalt under behandlingens gång. Vilken tur! Då kanske medicinen hjälper efter ett tag ändå?!

Ska i alla fall gå till antikvariatet idag. Ska bli skönt med lite miljöombyte.
Får förvarna innehavaren dock att ifall jag trillar av stolen så beror det på svindeln.

9 Kommentar(er):

Anonymous Mia sade ...

Jamen just det - jag skulle ju messa dej om det där du messade mej om!! ;-D Är man senil så är man...
Alltså - jag brukade käka Zantac brus mot magkatarr. Nu har jag tack och lov inte haft några större problem med det sen jag slutade röka, men om magen får nåt "ryck" numera, så tar jag Gastrosan. Det finns på hälsokosten och är - tycker jag - bättre än Losec och Zantac tillsammans. Det där är ju lite individuellt, men jag tycker du ska prova iallafall. Inte lika mycket biverkningar som Losec heller.

07 februari, 2006 11:50  
Blogger Helene N sade ...

mia: Tack, äntligen vaknade du ...
Gastrosan - hälsokosten. Din Gube sa apoteket ... men tjena!
Okey, då går jag till hälsokosten - mycket bättre - på onsdag då jag ändå ska in till Hudik.

07 februari, 2006 11:57  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

Jag vurmar för ProVivas fruktsoppor! Bättre än fil för magen. Fungerar kanske inte ensamt i akut läge, men för att långsiktigt få ordning på allt är det bra.

07 februari, 2006 16:09  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

07 februari, 2006 16:09  
Blogger Helene N sade ...

Åsa: Tack för tips, men blåbärssoppa kändes inte aktuell. Jag vill inte gå in på detaljer ... men det kan ju föra med sig andra ... besvär ...
Jag har blivit hjälpt av proviva förr. Så nu är det väl snart nyponsoppedags igen.

07 februari, 2006 19:13  
Blogger emma sade ...

i bipacksedeln till antidepressiva:
biverkningar: förvärrad depression

samma på mina gamla sömnpiller:
biverkningar: sömnlöshet.
fast också: sömnighet.

allvar?

07 februari, 2006 20:55  
Blogger Helene N sade ...

emma: visst är det märkligt med dessa biverkningar. Man skulle kunna skriva ett helt kåseri om detta verkar det som ...

07 februari, 2006 21:45  
Blogger Rex sade ...

Inga problem det finns medicin som hjälper mot de biverkningarna, dessa har dock även de biverkningar men då finns ju självklart medicin mot dessa biverkningar också osv.

08 februari, 2006 20:42  
Blogger Helene N sade ...

rex: jo, jag har märkt det ...

08 februari, 2006 21:29  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark