06 februari 2006

DN debatt

Mycket intressant debatt-artikel i DN idag.

Här är ett utdrag:
"En viktig uppgift för socialförsäkringen är att förhindra fattigdom bland dem som drabbas av långvarig sjukdom. Vi menar därför att uppmärksamhet också måste riktas åt den långsiktiga fattigdomsfälla som tidig övergång till sjukersättning kan innebära. Löntagare har i allmänhet en större eller mindre reallönetillväxt. Den som har sjukersättning får bara kompensation för de allmänna prisstegringarna, inget mer. Under de senaste tio åren har den genomsnittliga löntagaren fått en real inkomstökning på 35 procent, "förtidspensionären" ingenting! Den som blev förtidspensionär för tio år sedan, med en ersättningsnivå (inklusive avtalsförsäkring) på till exempel 80 procent, har nu en ersättning som motsvarar 60 procent av inkomsten för de före detta arbetskamrater som är kvar på jobbet."

Läs hela här.

Lockande att skriva en inlägg i den debatten. Gärna till Anna Hedborg, särskild utredare och ordförande i socialförsäkringsutredningen.

Och det vore intressant att få veta vad deras utredningar verkligen resulterar i.

1 Kommentar(er):

Blogger Ankie sade ...

Detta är vrålbra att du tar upp.
Inte många förstår just denna ekvationen och vad det leder tiil.
Jag som har en arbetsskada får ju 100% ersättning, men hör och häpna=
Bara tills jag får hel förtidspension för då stannar allt upp och nu ligger jag redan efter rejält.
Jag har en grundlön som är lika mkt som min karl nu får ut efter skatt.
Han och jag har jobbat lika länge på samma jobb och låg i takt lönemässigt hela tiden, så på 5 år har jag redan hamnat så här mkt efter:-/
Jag får bara ersättning enligt modellen du beskriver ovan i fortsättningen.
Så om det går att ta med även arbetskadeersättningsproblematiken i ovan debatt så kommer det också fram på samma gång.
Man ska akta sig för att bli skadad på jobbet.
Hu vilket samhälle vi har fått:-/

Ha det bäst!
Ankie

09 februari, 2006 18:34  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark