23 februari 2006

En dag på Hudiksvalls sjukhus

I går 08.00 hade jag efter lång lång väntan (tyckte jag, men två dagar är ingen lång väntan i vården i dagens läge ...) hade jag en tid för ultraljud av gallblåsan.

Läkaren ultraljudade och ultraljudade. Sedan sa han:
- Näe, jag kan inte se några gallstenar.
Han ultraljudade vidare, över mjälten, magsäcken, levern och gallblåsan igen. Jag fick vända mig på sidan och han ultraljudade vidare. Sedan sa han igen:
- Näe. Möjligen ligger den längre ner i gallgångarna och då syns de inte på ultraljud.
- Nähä, svarade jag.

- Jag skriver ett remisssvar på en gång.
- Jaha. Ska jag bara gå hem igen då?
- Jag vet inte, men jag har gjort det jag kan nu och ....ehhh. ja.
Sedan gick han ut ur rummet medan en sköterska stod kvar och bad mig resa mig.
Men, sa jag, jag vill inte åka hem och må så hår dåligt. Om det här inte hjälpte måste jag väl få en annan undersökning, eller ska jag till akuten eller vad??
Sköterskan kunde inte svara på det. Hon upprepade bara att läkaren skulle skriva in ett remissvar på en gång.

Och om min onkolog inte läser det idag då, tänk om han är ledig eller nåt, tänkte jag.
Bestämde mig för att inte alls åka hem.
Jag gick upp till cytostatika- och blodmottagningen, där jag brukar få mitt Herceptin var tredje vecka. Kanske de kunde göra något ...

0 Kommentar(er):

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark