05 februari 2006

Handläggare hit och dit

Idag ringde jag till min handläggare på FK. Hon kunde inte hjälpa mig med bostadsbidraget för hon hade bara hand om rehabilitering. Och inte kunde hon hjälpa mig med att söka bilstöd, för det hade "Torsten" hand om. Och inte kunde hon hjälpa mig med att få tag i behovsbedömaren. Hon kunde dock ta emot ett kuvert som jag skulle skicka tillbaka med en namnunderskrift på.
Aaaaarrgghhh!
Jag måste alltså ringa ytterligare tre samtal - till personer på samma företag som hon!
Varför, varför, varför kan de inte ge service till sina "klienter". Som de kan på andra företag. Varför kan hon inte säga:
"Jag har inte hand om de ärendena, men jag kan ringa till min kollega och höra mig för ifall det kan vara något för dig (bilstödet) och sedan återkomma till dig lite senare"
eller
"Nej, inte ska du som är sjuk och stressad ändå behöva ringa till xxx. Jag ringer och kollar om du verkligen behöver betala de där 6 000. Om inte annat kan jag be dem se över detta och höra av sig till dig, så slipper du ringa runt."
Men näe. Jag ska sitta i telefonkö, jag ska passa telefontider, jag ska ringa och få höra att den ena är sjuk, den andra på tjänsteärende och den tredje semester och återkommer på måndag. Jag ska behöva få dem att komma överens om en tid för ett möte.
Fy, vad jag är less på detta.

9 Kommentar(er):

Blogger Helene N sade ...

Har haft problem med att mina inlägg och kommentarer försvann. Så jag lägger nu in de kommentarer som fanns kvar i min e-post:

05 februari, 2006 11:35  
Anonymous Åsa mitt i världen sade ...

Om det vore så att du snikat till dig pengarna trots att du hade hus och sommarstuga och lite skog och en del antikviteter och ett par aktier med bra utdelning - då vore det självklart att du skulle betala tillbaka.

Men, din situation är som jag förstår inte riktigt sådan. Du måste ha alla bidrag som går för att sy ihop din ekonomi, plus att du inte är i skick att skaffa andra inkomster. Du är ju för fanken sjuk. Ett kännetecken när man är sjuk är att man inte orkar ta hand om allt som man brukar. Det är därför man blir sjukskriven.

Sånt här småpet från myndigheter är så frustrerande. Bråkar du för mycket kanske du sumpar kommande bidrag? Så, du måste öva din förmåga att bråka lagom. Samtidigt som du både vrålar och gråter inuti.

05 februari, 2006 11:41  
Anonymous Anonym sade ...

Ja, stackarsstackarsstackars alla bidragstagande krakar som måste uppge alla möjliga inkomster och ringa massamassamassa telefonsamtal till Försäkringskassans personal som ju är så dumdumdum och inte förstår att de har med MÄNNISKOR I KRIS att göra. MÃnniskor som inte har TID med telefonköer och sånt trams.

Hur kan man vara heltidssjukskriven och hävda att man inte har tid/lust/ork att ringa några samtal. Hör du inte hur du låter?? Ta dig samman!
/Hellen

05 februari, 2006 11:43  
Anonymous Inte för intet sade ...

Om det är till någon tröst så kan jag säga att du är inte ensam om det här.

Hur kommer det sig att de aldrig skickar ut "kund" inriktade enkäter om vad vi tror och upplever skulle vara bäst för både oss och staten?

Inte det systemet de har nu, det är ett som är säkert.

Man bollas mellan hur många olika människor som helst, och när man upplever att man har fått bra kontakt med en person, då är det dags att vandra över till nästa.

Och det är ju helt vansinnigt att bil återbetalningsskyldig, för misstag de begår.

Det är som att sparka på någon som redan ligger, anser jag.

Håll humöret uppe, du är inte ensam.

Kram

05 februari, 2006 11:48  
Blogger deep|ed sade ...

Hellen verkar vara på gränsen till att rasa ihop själv. Du verkar vara fullkomligt renons på empati och kunskap om hur en person med utmattningssyndrom faktiskt fungerar. Stick och brinn eller nåt.

05 februari, 2006 11:50  
Blogger Petra sade ...

Jag hoppas jag kan få komma med en liten reflektion utan att det ses som ett påhopp (för det är det absolut inte menat som). Vill bara tala om att en enda handläggare på FK omöjligt kan hålla alla regler om alla ärendeslag i huvudet. Det GÅR inte. Det är för stort. Därför måste man av nödtvång hänvisa till andra handläggare lite nu och då. Och visst kunde man önska att servicenivån var så hög att handläggarna gjorde precis som du beskriver det (men betänk att det ofta finns chefer ovanför handläggarna som uttryckligen talar om hur mycket tid som får läggas på sånt som tar lite extra tid). Men jag tror nog de flesta skulle göra det där lilla extra för dig om du bad om det och förklarade att du har svårt för telefonsamtal. I alla fall HOPPAS jag att det är så!

07 februari, 2006 09:47  
Blogger deep|ed sade ...

Petra. Du slår ju faktiskt huvudet på spiken. Det är inte handläggarna som är elaka och vill folk ont - det är strukturerna som är fullständigt uppåt väggarna. Då jag både varit i "famnen" på FK, läst det du Petra berättat om FK respektive hört och sett hur AF fungerar via min frus jobb så står det rätt klart för mig att den statliga byråkratin inte fungerar. Alls.

07 februari, 2006 11:26  
Blogger Helene N sade ...

petra och deep|ed;
Det är just så. Och detta tillsammans med att man inte är frisk, kanske inte orkar, är stressad eller vad det nu är går liksom inte ihop.

Petra: Jag har inte svårt för telefonsamtal!! Jag tycker bara att det är ineffektivt och utan service hela systemet.
Och nej, de gör inte det där lilla extra. Jag har dessutom bytt handläggare så många gånger på dessa tre år så jag minns inte vad de hette eller hur många de varit. Jag har haft olika också beroende på i vilken fas man befinner sig i. En sitter på rehab, en annan i Resam-möten med AF ytterligare en annan på sjukskrivningen och en på sjukersättningen. osv osv. Jag har en låååång telefonlista på olika handläggare. För jag har en behovsbedömare och en hemtjänsthandläggare också. Och en handläggare på IFO, och en kurator och en handläggare, nej två förresten på soc.

Jag önskar verkligen att jag hade ett jobb och att jag orkade jobba heltid så jag slapp allt detta.

07 februari, 2006 19:27  
Blogger Petra sade ...

Jag håller såååå med dig om att det är vansinnigt att man måste byta handläggare så ofta även inom området Sjukförsäkring! Visst finns det en poäng att ha olika yrkesroller (för man blir duktig och kunnig på sitt lilla område) - men det är en effektivitetsvinst för MYNDIGHETEN - inte för den sjukskrivne (vilket jag f ö har försökt påpeka för chefer på FK - men det lyssnar man inte på). Jag ber förresten om ursäkt för att jag uppfattade att du ogillade att ringa samtal. Kanske det var någon annan som skrev det och jag tog det för sant? Eller så är jag bara allmänt förvirrad? ;-) Hur som helst håller jag helt och fullt med om att myndigheterna borde bli med kundorienterade och serviceminded! Det kostar inte sååå mycket extra, men skulle antagligen generera gladare kunder och gladare anställda (det är så där halvkul att veta att de flesta man pratar med i telefon redan från början förväntar sig att man ska vara otrevlig och inkompetent och definitivt hemskt att bli utskälld för regler man inte själv satt upp och kanske inte ens håller med om).

07 februari, 2006 20:27  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark