13 februari 2006

Hälsocentralens

I alla tider har man väl kunnat gå in på en hälsocentral och få en tid hos en läkare? Eller, minns jag helt fel? Eftersom jag ändå var ute och åkte så tänkte jag att jag kan ju gå in och få en tid hos läkaren och ta lite prover eftersom jag mår så kef. För ringer man hemifrån blir man ju bara sittandes i telefonkö och så rusar en sjuk liten son runt och drar i en samtidigt, så det verkade ju enklare att bara gå in och få en tid.
Men nix, så enkelt är det inte.
Jag: - Hej jag skulle vilja ha en tid hos dr.AML.
Receptionssköterska: -Jaha, men de sitter i möte allihopa.
Jag: - Jaha, men kan inte du boka in en tid.
RS: -Nej, det får jag inte göra. Du får ringa och tala med en sköterska.
Jag: *Hänger på disken och ser helt svimfärdig ut* -Men kan du inte lämna en lapp till AML och be henne ringa upp mig?
RS: -Nej, det får jag inte göra.
Jag: -Så jag måste hem och ringa för att få en tid.
RS: -Ja, det är telefontid mellan 15.00 och 16.30.
Så när jag kom hem, väntade jag ca 45 minuter och sedan ringde jag typ två minuter över tre. Och det var ... just det ... telefonkö!!! Jag väntade ca tio minuter och så fick jag tala med en sköterska och beskriva mina problem ytterligare en gång. Och när jag sagt att AML redan ringt mig en gång förra veckan, då gick det bra att lämna ett meddelande.
Och underbara AML ringer upp mig redan kl fem. Och jag behövde inte ens en tid. Det var fritt fram att gå och ta prover mellan kvart i åtta och tio varje dag!

5 Kommentar(er):

Anonymous Henrik sade ...

Det där med telefontider på svenska offentliga inrättningar är ngt jag stör(de) mig ngt extremt på! Väldigt snålt tilltagna, och dessutom allt på dåliga tider! 15-16.30, dvs när jag jobbar. Och dessutom är det så klart kö då. Hmm...

Lite samma sak med öppetider för butiker i allmänhet också. De har öppet när jag jobbar (typ 10-19). Kvar att handla blir på helgen. Hade jag haft butik hade jag *öppnat* runt 16 och sen haft öppet till 23-24 nån gång. Borde de inte tjäna mer pengar på det? Eller kanske inte, det har väl säkert gjort marknadsundersökningar på det där. Att de bara har telefontid så kort är väl av ekonomiska orsker kan jag tänka, men störigt som 17 ändå.

Anyways, sorry för långkommentaren, men det här har jag stört mig på länge.

13 februari, 2006 18:39  
Blogger Helene N sade ...

henrik: ja och alla läkare, sjukhus etc har olika telefontider. Så man har inte en chans att komma ihåg dem. Eller att sitta och ringa till tre st samtidigt, om man som du jobbar t ex skulle man annars kunna ta och ringa alla på en förmiddag. Men se det går inte!

13 februari, 2006 20:03  
Anonymous Mia sade ...

Ja ibland undrar man ju hur dom tänker på dom där "tidscentralerna". Jag var med om nästan exakt samma sak när jag skulle boka tid på vårdcentralen till Jonas för ett par år sen. Jag var i närheten, så jag gick helt enkelt upp på VC och trodde i min enfald att det gick bra att beställa en tid över disk liksom. Men nähä! Det gick inte alls, se! Jag fick svaret att jag måste ringa och beställa en tid. "Jaha", sa jag, "så om jag tar upp min mobiltelefon här och nu och ringer till dej, så kan jag beställa en tid?" Nä, det gick ju inte heller, eftersom det inte var telefontid. Men om jag hade varit där under telefontiden och stått vid disken och ringt från mobilen så hade jag i praktiken kunnat boka en tid. Hahaha!! Snacka om logik!

13 februari, 2006 21:39  
Blogger Sunflower sade ...

Ja du, vårdcentralen där jag bor och till vilken jag tillhör (andra VC vägrar ta emot mig, för man ska gå dit där man bor) vägrar nu ge mig en tid hos läkaren jag var då hon remitterade mig till sjukgymnasten. Sjukgymnasten har skrivit remiss-svar som läkaren måste läsa, och ge mig anti-inflammatorisk medicin och besluta om vidare undersökning. När jag ringde vägrade sjuksköterskan ge mig en tid, utan påpekade att läkaren kan ringa mig. Varför ska jag prata med läkaren i telefon, undrade jag!? Ja, då skulle hon lämna en lapp till läkaren så får läkaren kalla mig när det finns tid. Tre veckor har gått och jag ännu inte blivit kallad dit. Nu ska jag flytta så jag kommer tillhöra annan vårdcentral och då blir det allt på nytt med att beskriva besvären och så vidare. Och sen att inte tala om hur jag blev behandlad då jag blev akut sjuk i halsfluss, då jag släpade mig till VC utan att ha sovit på tre nätter och utan att ha kunnat äta på två dagar och fått sluta dricka kvällen innan jag skulle till VC (för det gick inte alls). En hel dag tog det innan jag fick någon vård. Snacka om effektiv vård i vårt land! *surt*

13 februari, 2006 22:46  
Blogger Helene N sade ...

sunflower: det är så man baxnar. Helt vansinnigt.

mia: Min pappa hade också råkat ut för detta. Han som är över sjuttio fattade ju ingenting. "Men jag står ju här nu?" Det hjälptes inte. Han fick också gå hem och ringa.

Det är väl så att vår hälsovård blivit mer kostnadseffektiv och mer lämpad för detta än för patienternas behov.

14 februari, 2006 19:20  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark