10 februari 2006

Rappakalja

Mikael Sjöberg skriver bl a så här:

"... Man bör kunna trappa ner ersättningsnivåerna efter en viss tid och i stället genom stöd stimulera till att få tillbaka fler i arbetskraften."

Det systemet finns ju redan. Från sjukpenning till sjukersättning. Och något större stöd finns inte. Den enda rehabilitering i stort sett som FK kan erbjuda är arbetsträning. Vad finns annars för stöd? Eller hade Mikael Sjöberg förslag på sådana stöd och vart pengarna till det ska tas ifrån?
Man kan inte gör folk friskare genom att sänka ersättningen, tvärt om. Folk blir sjukare. Det har gjorts undersökningar bland bröstcancerpatienter. De visar att de som har det bättre ekonomiskt lever längre. Det är fakta.
Var finns den statistik som visar att folk börjar arbeta mer om de får sänkt ersättning?

7 Kommentar(er):

Blogger Martin sade ...

Helene, jag är rädd för att det finns mängder av sådana resultat.

Ett exempel jag grävde fram på en minut från Norge:
"We find that a marginal increase in compensation reduces the escape rate from unemployment significantly, irrespective of business cycle conditions and spell duration. "

Zhang, T and Røed, K (2003) Does Unemployment Compensation Affect Unemployment Duration? The Economic Journal, Vol 113, Jan 2003

http://www.blackwell-synergy.com/links/doi/10.1111/1468-0297.00086


Mvh Martin

10 februari, 2006 19:35  
Blogger Helene N sade ...

maritn: Det var en massa krångliga engelska ord, men jag förstod att det handlade om arbetslösa och arbetslöshetsersättning?

10 februari, 2006 21:33  
Blogger Nat sade ...

Överlag tyckte jag att hela artikeln var luddig och det fanns inga konkreta exempel på vad han menade kunde göras för att genomföra hans förslag.

Jag har också svårt att tro att ett land som har ett av världens friskaste folk kommer bli ännu friskare av stramare regler.

10 februari, 2006 21:36  
Blogger Martin sade ...

Forskningsartiklar tenderar att ha lite småkrånglig engelska.

Lägre ersättning - färre arbetslösa, slår de fast.

10 februari, 2006 23:57  
Blogger Helene N sade ...

Jovisst, lägre ersättning kan antagligen sporra vissa att börja arbeta. Men det är inte de jag syftar på. Det är de som verkligen är sjuka som får lida för att det finns folk som "fuskar" eller hellre är hemma med a-kassa än jobbar. Om det nu finns några sådana. Jag har inte träffat någon sådan.

Ibland undrar jag om de är så många som politikerna säger. Tänk om det bara är ett påhitt?!
Alla jag känner som är arbetslösa eller sjuka VILL jobba.

11 februari, 2006 07:40  
Blogger Martin sade ...

Jovisst, de verkligt sjuka får tyvärr lida för försämringar i systemen. Det betyder inte att dagens ersättningsnivåer är de bästa möjliga.

Jag har hört talas om människor som fejkat utbrändhet för att bli förtidspensionerade. Du känner säkert till att Sverige har flest "sjuka" av i princip alla europeiska länder, lite konstigt kan man tycka - vi som har bra miljö och som arbetar så lite.

11 februari, 2006 16:50  
Blogger Martin sade ...

Intressant nog är mängden sjuka också som minst i storstadsområden som Stockholm, trots bilavgaser och stress!

11 februari, 2006 16:51  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark