23 mars 2006

Namnproblem

Båda mina barn har fått vänta alla de tre månader man har på sig innan jag verkligen har bestämt mig för vad de ska heta.
Vad gäller min dotter, så fanns inte hennes pappa med i bilden just då så jag hade förmånen att få bestämma helt själv. Det var ju ändå inte enkelt.
Med sonen var det ändå värre för då var vi två som skulle komma överens. Och pappan ville absolut att han skulle ha ett svenskt eller fornnordiskt namn.
Då har man automatiskt sållat bort säkert 1 334 000 av de vanligaste namnen i världen. Minst.
Vad blev kvar då? Jo, Hilding, Arvid, Ingvar osv. Alltså sådana namn som gubbar på nittio år har nu.
Och visst, jag vet, namnen kommer tillbaka, men ändå. Jag stod på mig ett bra tag och envisades med Ludwig eller Love. Mina favoritnamn och dessutom föddes han då de har namnsdag!
Perfekt tyckte jag. Tyckte inte pappan.
Jag föreslog och han förkastade. Alla namn som jag trodde var svenska, var inte det. De var tyska eller hebreiska.

Nu när pappan fick en son till väntade jag med spänning på hur de skulle lösa detta med namnfrågan. Men det tog inte så lång tid.

Nu vet vi vad han ska heta;

Assar.

Japp. Just det.

Assar.

7 Kommentar(er):

Blogger SANDRA sade ...

Känner en Dalmatiner som heter Assar.
Han har bruna fläckar.

23 mars, 2006 20:03  
Blogger Elisabet sade ...

Heléne: I love You!!
Jag har just nu högläst för min äldsta dotter som låg på sängen här bakom mig.
"Å, Gud, så hemskt ..!" sa hon.

Själv kom jag att tänka på Assar Näslund, en man hemifrån. Han är nog närmare 85 nu.

23 mars, 2006 21:30  
Blogger Studiomannen sade ...

Assar är bra.

Men jag måste citera Toddybladet från Lund:

"Leprasjuke gamle Assar
bär sig hem i massa kassar"

Namnursprung är ibland lite svårtolkade. I mitt fall dock en baggis: Peter - lat. Petrus = klippa.

Helene vet jag inte vad det betyder.

24 mars, 2006 01:23  
Anonymous petra sade ...

ja det där med namn är verkligen nästan rena skilsmässoorsaken ibland.
Mitt första barn, då var jag enam liksom du. Utmärkt. Jag hade massa bra fdörslag - men när han väl låg nyfödd på min mage så syntes i hela hans ansikte vad han hette - så det var liksom förutbestämt.
Mina tvillingar sen då...då fanns det en pappa med i bilden men då kunde vi ju diplomatiskt nog ta varsitt namn - fantatsiskt va?
Så nu, det fjärde barnet - med ytterligare en man...ja, herregud, jag tror vi diksuterade i tre månader innan vi hade en lista på omkring 20 namn som vi båda kunde tänka oss.....
Själv heter jag ju Petra som betyder samma sak som Petrus. Betydelse av mina barns namn är följande:
Jack - eg Jonathan, gåva från gud
Thomas - tvilling (vilket han ju också är, alltså inte stjärntecknet)
Kelly - strid (den andra tvillingen)
Vincent - den segrande

Petra

24 mars, 2006 10:27  
Anonymous petra sade ...

...förlåt alla skrivfel och slarvfel i kommentaren!
Petra

24 mars, 2006 10:28  
Blogger Rex sade ...

Assar-coolt namn.

24 mars, 2006 14:42  
Anonymous Solöga sade ...

När vi skulle ge namn till vår son så blev betydelsen av alla namnen som en liten berättelse - himla kul tyckte vi.
Berättelsen blev: Urstark, djärv kämpe - Guden Frejs berömde vackre högreste namn. Vad han heter?
Björn Wiking Ingemar Frid

Helene - ta och kolla in poesibjornen.se - någon du känner
:-)

24 mars, 2006 16:34  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark