28 mars 2006

Uhhhrrrvvv.....

Snart är jag av med dessa jäkla smärstillande pillren. Lite ont har jag, men jag orkar inte med att vara så dåsig och seg längre.

Nästa vecka bär det av till Uppsala för en scanning. En sån här.
Jag undrar bara hur jag ska ta mig dig. Tåg? Bil? Taxi? Och om jag åker tåg, hur tar jag mig från stationen till sjukhuset? Taxi?
Och inte får jag äta från 06.00 på morgonen till fyra på eftermiddagen då undersökningen förväntas vara klar. Och om det blir förseningar då? Bara vatten en hel dag.

Men jag vet att det är fin-fint att jag får chans till att göra en sådan här säkert superduperdyr undersökning.
Det är bara det att det är en hel del trixande med att ta sig dit. Och jag vet inte när jag kommer hem. Och hur gör man med barnen? Och hunden? Suck.
Jag vet att det ordnar sig men ändå. Hade jag varit fullt frisk och utan cellgifter i kroppen (dags i morrn igen) så skulle det vara så mycket lättare?

Jag vill ha en privat-chaufför!!!!

18 Kommentar(er):

Blogger Annelie sade ...

Jag hoppas att det ordnar sig för dig! Lycka till!! :)

28 mars, 2006 21:37  
Anonymous mammakatt sade ...

Hade jagbott kvar i Färila hade jag kommit och skjutsat dig. Men ... nu gör jag ju inte det. :-(

28 mars, 2006 22:02  
Blogger Elisabet sade ...

Jag undrar jag hur långt det är till Uppsala`? Hemma hamnade man i Umeå, om det var något riktigt besvärligt i sjukdomsväg. 22 mil var det, enkel väg.
Synd att man inte bor närmare och har bil, så hade man kunnat hjälpa dig.
Lycka till Helene!

28 mars, 2006 22:28  
Blogger SANDRA sade ...

Åh skit vad rörigt.
Men det måste lösa sig.

29 mars, 2006 01:05  
Blogger Nat sade ...

Du är otroligt stark som orkar hitta lösningar på dessa ständiga resor. Som andra säger, synd att man inte kan vara till hjälp på något sätt.

29 mars, 2006 06:59  
Anonymous petra sade ...

hej Helene
jag har följt din bllogg ett tag och läst lite bakåt i ditt arkiv men kan inte hitta nånstans där du skriver om vilken typ av cancer det är som du haft? jag hade ju bröstcancer förra året och har som du säkert vet skrivit om det i min blogg - och jag vet en till blogg som skriver om det - klicka på "bröstcancer" bland mina länkar om du vill kolla den....vad är det för typ av scanning du gör nu - försökte öppna den länken men då la hela internet av....
kram
Petra/sally

29 mars, 2006 07:58  
Anonymous petra sade ...

...förresten, du vet väl att jag har länkat tikll dig på min blogg? hoppas det var ok?
kram igen
P

29 mars, 2006 07:59  
Anonymous Babsan sade ...

men Helene tänk jag förbi den skylten idag och undrade vad det var? Jag jobbar ju på detta sjukhus .Skulle kankse kunna komma och säga hej? Vilken dag är du där???

29 mars, 2006 18:24  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

Babsan: ge Helene ett bra tips på rätt buss! Det måste väl gå någon från stationen till Akkis?

29 mars, 2006 18:58  
Anonymous Babsan sade ...

Jag tror ju att du har rätt till sjukresebussen som gåt fr Dalarna.Den har direktanslutning till Akkis.Ring beställningscentralen!!!Det finns liggande transport också om du inte orkar sitta.KOLLA!!!!Jag har inte rikitgt koll på bussaran här det byts linjer hela tiden ska kolla

30 mars, 2006 07:50  
Anonymous Babsan sade ...

Linje 1 och 8 är det men jag tror som sagt att du har rätt till sjukresa

30 mars, 2006 07:52  
Blogger Studiomannen sade ...

Rimligen har någon läkare någonstans skaffat en remiss åt dig till Uppsala. Den läkaren är personen att fråga för ett intyg att du inte kan färdas med tåg utan behöver taxi. Om du "är för frisk" (du hajar) behöver du ju ändå skjuts från stationen. Du ska inte behöva ta bussen själv.

Det kan också tänkas att de två länen samarbetar, t ex att du åker taxi från Gävleborg över länsgränsen och byter taxi till en Upplandsbil.

För upplysning, gott folk, har jag sysslat med sådant här sedan 1988. Och verkligheten är i regel ännu krångligare. Jag skjutsade en gång en handikappad kvinna 40 mil en väg till ett rehab i Torsby. För att få remiss och även taxitransport godkänt tog det henne över ett år...

Om du behöver hjälp med detta hur du ska gå tillväga kan du nog fråga någon taxichaffis du känner.

Håller tummarna!

30 mars, 2006 07:56  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

peter käck: Det är ju suveränt att DU vet det här. Men man kan undra varför det inte ingår i sjukvårdens rutiner att underlätta patienternas tillvaro med den här informationen?

30 mars, 2006 08:20  
Blogger Studiomannen sade ...

Du Åsa - det har jag också frågat mig. Behandlingen av patienter från byråkrathåll är ibland helt ofattbart cynisk.

Men man kan inte dra alla över en kam, eftersom varje landsting har sina egna regler.

De cancerpatienter vi (har sålt min taxibil men jag säger vi i alla fall) skjutsade till Jubileumskliniken på Sahlgrenska brukade förr alltid åka taxi, men numera åker de flesta med bussar.

Det fåniga är att vissa strålningar eller andra provtagningar tar kanske en kvart. Ofta får då patienterna vänta kanske 3 timmar på att få åka hem.

30 mars, 2006 13:00  
Blogger Helene N sade ...

Ska försöka svara på alla frågor, många kommentarer blev det ... bara kul!

Först - tack för alla muntra tillropp och önskan om att hjälpa till!

--------
Elisabet: Från Delsbo (som ligger i Gävleborgs län och Hälsinglands landskap - inte Dalarna som många ofta tror!) till Uppsala tippar jag att det är ca 35 mil, 4 1/2 timme med bil, 2 1/2 timme med x2000.
--------
Sandra: Japp: Skitrörigt. Men tror det börjar lösa sig. Tur man har en mamma som varit sekreterare i fyrtio år eller så ... hon kan ringa och fixa och trixa. Tack och lov.

--------
Petra: Kul att du läst mer i min blogg. Och vad bra att du inte hittat så mycket om cancern. För det var inte syftet när jag startade bloggen. Ville liksom inte bli instoppad i något fack eller så. Eller kanske var det en rädsla att ingen skulle orka läsa allt gnäll och ynk som kan uppstå. Själv gillar jag bäst att läsa lite av varje, både roliga och tråkiga saker på andras bloggar, så jag tänkte att jag ville skriva på samma sätt. Den som vill veta mer om min sjukdom eller vill ha detaljer om mina undersökningar får gärna e-posta till mig, eller ställa frågor här i bloggen så svarar jag såklart. Och att du länkat till mig är helt okey, tackar så mycket. Ska lägga in en länk till dig också eftersom jag läser där när jag orkar ...

-------------
babsan:jobbar du på akademiska alltså? Jag ska vara där tolv den femte april. Vore roligt om du kunde komma förbi en sväng. Fast det där stället verkar hur stort som helst!! Jag ska till ingång 86, GE Healtcare imanet PET centre tror jag det heter ... Hur nu Ge blev inblandade i det här vet jag inte ... Jag har billån hos dem ... men men.

------------------
Peter Käck: Du har så rätt. Och det vore ju fint ifall min käre onkolog hade frågat ifall jag behövde en så att han kunde skriva ut en på en gång istället för att jag ska (nu kommer vi till det där eviga ringande igen :-) behöva jaga rätt på det. Men som sakt min mamma plockade fram de gamla sekreterartakterna igen ...
Och även fast både hon och jag vet och säger till Segersta (de som fixar sjukresor) beställer tågresa med taxi till och från stationerna så frågar hon i andra änden av luren ändå:
- Så patienten kan inte åka sjukresebuss då?
Mamma:- NEJ! Patienten KAN INTE åka buss. Hon ska ha taxi. Och vi har hållit på och tramsat med det här i TRE ÅR nu, så börja inte med det igen!
Damen: - Okey. Då bokar jag taxi då ...

Tänk att de ändå måste försöka. Det är väl deras jobb förstås. Att alltid kolla ifall man möjligen fuskar till sig en taxiresa i stället för att åka buss, och de måste ju spara in på kostnader de också...

Att sitta och vänta på ett tåg eller en taxi hem när man är nyförlöst, avslutat cellgifter och under pågående strålningsperiod är ingen hit. Inte i tre timmar i alla fall. Jag borde ha krävt taxi dörr till dörr då, men ingen hade upplyst mig om att det var möjligt. När jag väl fick till ett godkänt intyg hade jag bara två dagars strålning kvar ...

Taxichaufförerna hjälper gärna till, problemet brukar vara damen på sjukreseenheten ...

--------------

Det blev lite längre än jag tänkt ...

30 mars, 2006 20:13  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

Pga av turerna med dig, kom jag på en grej som jag blev vittne till i somras. Men det är en så lång historia att jag skrev den som ett inlägg på min egen blogg. Det handlar om en nyopererad kvinna som skulle flygas hem.

30 mars, 2006 20:32  
Blogger Helene N sade ...

Åsa: slinker genast över till din blogg!

30 mars, 2006 21:14  
Blogger Studiomannen sade ...

"Taxichaufförerna hjälper gärna till, problemet brukar vara damen på sjukreseenheten ..."

Jag kan bara säga att jag kan vara m-y-c-k-e-t övertygande i telefonen då jag ringt för kunders räkning.....

31 mars, 2006 13:41  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark