17 april 2006

Egen Vilja


Det var någon som undrade vad vi har för hund. Och det var ju ett bra tillfälle för att få lägga in en bild på hunden också. Hon heter Vilja och har nyss fyllt åtta år.
De flesta kan se att det är en blandis och en del frågar om det är en gatukorsning.
Nä, det är en hel rondell, brukar jag säga. Visst är jag otroligt rolig??!!


Näväl, det är mest vallhund i henne, bl.a. Schäfer, Tervuren, Border Collie. Tittar man längre bakåt i stamtavlan hittar man en och annan Bouvier, Chow-chow, Golden och Dingo.

Lynnet och sättet är mest från vallhundarna då hon gillar att valla, men bara lite. Inte får men gärna höns och oss ifall vi är ute och går och går åt varsitt håll.
Jagar gör hon också gärna. Springande katter och en och annan älg, faktiskt.

Men det bästa med henne är att hon är så lättlärd. Jag har precis den hund jag önskat mig.

Fler bilder på Vilja och hennes valpkullar finns här.

10 Kommentar(er):

Blogger Nat sade ...

Vilken mysig hund. Jag hade del i en bordercollie blandning för länge sen, och han var den smartaste och mest lättlärda hunden jag någonsin träffat.

17 april, 2006 19:38  
Blogger Elisabet sade ...

Ååååååååååååååååååååååååååååååå, vilka godingar!

17 april, 2006 20:47  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Så otroligt gullig!!!!!
Jag blir så himla knäsvag för djur...!

Samuel

17 april, 2006 21:52  
Blogger Helene N sade ...

Ni var väl in och tittade på valparna. De från andra kullen var så otroligt härliga. När de var bara några veckor såg de fläckiga ut som små sälar där de drog sig fram med bara frambenen. Någon vecka till och de påminde mer om hamstrar ...Och å vad jag hade lust att behålla en.
Två av valparna är dock kvar i Delsbo och en av dem träffar vi på ganska ofta.

17 april, 2006 22:23  
Blogger Elisabet sade ...

På en bild fanns det en spräcklig valp .. jag trodde att det var nåt gosedjur ni hade lagt dit! Så totalt olika de övriga.

17 april, 2006 22:37  
Blogger Helene N sade ...

elisabet: Det var två-tre stycken som var sådär spräckliga. Om du såg pappan så förstår du varför.

18 april, 2006 21:17  
Blogger Ewyz sade ...

Men MAMMA, du har ju inte med första kullen jue :O
O dessutom.. Vem mer än Tyra är kvar i sthlm månntro?

19 april, 2006 14:41  
Anonymous AnnaPanna sade ...

Å vad fin hon är! Ja valparna också...Fast jag måste säga att jag tillhör dem som INTE gillade valpstadiet alls! Tycker det är så mkt roligare nu när man inte behöver uppfostra det lilla livet stup i ett och hon är socialtränad så man kan ta med henne överallt utan att behövas skämmas ögonen ur sig :)
En hel rondell, det var faktiskt rätt kul och dessutom verkade det ju minst sagt stämma!
SÖT!

19 april, 2006 19:00  
Blogger Helene N sade ...

ewyz: jo, första kullen ska finnas med på viljas sida. Och Tyra är inte alls i Sth, det är ju hon som är i Delsbo. Eller skrev du fel?

annapanna: Men som "uppfödare" kan man gilla läget och njuta av de små livet i åtta veckor. För sedan vet man att själva uppfostringen slipper man!

19 april, 2006 20:14  
Anonymous AnnaPanna sade ...

Sant...och tack för argumetnet till varför lilla Nelsan ska f valpar ngn gång :) För valpar i sig är ju söta och goa - fast, risken är väl att man inte kan sälja dem. Nellys uppfödare grät floder då vi tog henne att jag själv fick helt ont i magen. Fast nu i efterhand kändes det lite som krokodiltårar. Jag har skickat massor av bilder på Nelly, berättat hur hon mår etc - för det skulle jag vilja veta (hon är ju bara en privat uppfödare och det var hennes första kull) Men icke...Nåja...

20 april, 2006 11:24  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark