12 april 2006

Frisörs -problem

Oj oj oj. Vem hade kunnat ana??!!

Dottern ringde från frissan och frågade om jag kunde komma upp med lite mer pengar. För nu skulle hon färga i alla fall.
Jag: - Men.... jag sa ju att vi inte har råd med det nu.
E: - Men jag måste det nu, annars skulle jag ha avbeställt.
Jag: ??
E: - Kan inte mormor komma upp med pengar.
Jag: -Jo kanske de om vi hade haft några. Men jag fattar inte. Varför måste du färga?
E: - Jo, för att jag inte har avbeställt. Jag beställde ju både klippning och färgning, för att jag inte visste riktigt hur jag skulle göra. Och nu kan jag inte ångra mig för då skulle jag ha avbeställt.
Jag: -Ehhh, vaddå säger frissan att du måste göra det för att du beställt det?
E: -Ja, men kan vi inte ta av mina pengar jag har på banken?
Jag: *Suckar* Okey, jag ska kolla med mormor om hon kan åka ifrån. Jag måste fatta det här först, jag ringer tillbaka.
En stund senare ringer jag till frissan.
- Hej, jag har min dotter hos er.
- Ja, just det.
- Jag undrar är det så att hon MÅSTE bleka håret nu.
- Ja, hon hade ju beställt det.
- Men hon är tretton år. Du vet ju hur de är - de ändrar sig hela tiden. Dessutom hade inte jag räknat med den kostnaden.
- Nej, men att bara klippa tar ju kortare tid och om hon inte har avbeställt då förlorar ju jag i arbetsinkomst.
- Jaha. Nu är det så att jag inte har varit hos frissan på de senaste tio åren, så jag undrar är det här något nytt, liksom, eller är det bara ni som gör så? Är det liksom praxis nuförtiden att man inte kan ångra sig.
- Nej, men det är ju samma sak som om du har en läkartid. Missar du den så får du ju betala nästan full avgift.
- Nja. Jo. Men det är ju inte riktigt samma sak. Upplyser ni era kunde om detta? Att de måste avbeställa innan ifall de ångrar sig. Eller utgår ni från att en så ung tjej ska veta det?
- Nej, men dels förlorar jag inkomst dessutom står det ju folk på kö som vill ha tiden.
- Ja ja. Jag fattar inte det här. Jag skickar någon med pengar då för vi har väl inget val. Så det är väl bara att sätta igång med henne när hon nu sitter där. Men det vore ju bra om ni kunde upplysa kunderna om sånt här, speciellt om de är så unga.
- Ja, tack.
Klick.
Meh!
Jag borde ju ha sagt åt dottern att komma hem på en gång och aldrig mer gå dit. Men då hade ju jag varit sååå otroligt Piiinsam Förälder, så jag valde att gå med på det. Men till den frisören går vi inte mer.
Samma sak som till läkaren, okej ...
- Välkommen Heléne. Ja, det var ju idag vi skulle ta blodprov, kolla på ditt problem med foten och ta en röntgen.
- Nej, men doktorn ... jag tror jag har ångrat mig, jag tror jag struntar i ta blodprov, det gör jag nästa vecka istället.
- Nä, det går inte. Du har ju beställt allt det här. Och jag har ju fler patienter som vill ha den här tiden. Så då skulle du ha avbeställt.
---
Ja, det kanske vore en förbättring i sjukvården ...
Alltså jag fattar ju att man ska avbeställa om man är sjuk och inte kan komma, men om man ångrar sig när man väl sitter där?
Har ni någonsin varit med om en sådan frisör? Är jag helt från vettet? Har jag missat något?

12 Kommentar(er):

Anonymous Babsan sade ...

Så få frisören inte göra !!!! Inte klokt.Hoppas i alla fall att hon blev fin.
GLAD PÅSK PÅ DIG och din familg

12 april, 2006 16:35  
Blogger Elisabet sade ...

Jo, men liten kan jag förstå frisören, om det hade varit en vuxen kund, för det är klart att hon förlorar i inkomst då .. hon har förmodligen räknat med längre tid för färgning.

Men till en 13-åring?
Jo, jag tycker nog ändå som hon.

Men hade jag varit frisörska och nån förälder hade ringt och sagt det du sade, då hade jag struntat i att ta betalt.
Hon kommer ju att förlora dig som kund och det blir säkert mycket dyrare i längden.

Det känns lite egenyttigt ändå av henne.

12 april, 2006 16:39  
Anonymous Mia sade ...

Meh!! Hon skulle ju färga håret när hon kom hit ju! Jag var redan inställd på det, så jag tycker att guben och jag står för färgningen. Därmed basta! Om du kan lägga ut så länge så skickar vi med pengar när dotra åker tillbaka till mamma-hemma!

12 april, 2006 16:53  
Blogger deep|ed sade ...

*suck* Jag upphör inte att förvånas över företagares fullkomliga inkompetens när det gäller att behålla sina relationer... Skicka henne en länk till din blog så inser hon kanske att det hela kan innebära att hon förlorar jävligt mycket mer än bara arbetsinkomsten för en blekning...

12 april, 2006 17:26  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

Heléne: det finns något som heter lagar! Den som är under 18 år är omyndig. Om omyndig träffar ett avtal, t.ex. köp, blir detta i princip ogiltigt. Avtalet kan bli giltigt om förmyndare/förälder godkänner avtalet.

Undantag: den som har fyllt 16 år får bestämma över de pengar hon själv har tjänat ihop genom eget arbete.

Den omyndige kan aldrig tvingas att fullgöra sitt åtagande, t.ex. betala priset för en vara som hon köpt. Däremot kan den omyndiges motpart - alltså säljaren - vara tvungen att stå fast vid avtalet. Detta gäller dock endast om han visste om att han handlade med en omyndig.

Informationen ovan har jag hämtat från boken Konsumenträtt, 1987. Reglerna kan ha ändrats lite, men jag tror knappast att de ändrats så att en 13-åring anses myndig att ingå avtal om klippning och färgning!

Om din dotter har bokat tiden helt själv så kan inte frisören kräva betalning alls så vitt jag begriper!

12 april, 2006 17:48  
Blogger Helene N sade ...

Tack för era synpunkter. Det gör att jag förstår att jag inte helt är ute och cyklar här.
Jag har skrivit till frisörföretagarna och råd och rön och konsumentvägledaren i kommunen.

Jag har liksom inte lust att ge mig, men å andra sidan, som Åsa sa, har ju liksom godkänt nu då.

Deep-ed: Bra idé, ska se om hon har någon e-postadress.

12 april, 2006 20:08  
Blogger Ewyz sade ...

*host* bara ursäkta mej, för ja skulle vilja komma här med min lilla åsikt... Sagt o gjort, jag tycker den där frisören är VÄLDIGT! (obs. väldigt) bra. hon klippte jättesnyggt, och förutom de där telefonsjabblet (ja frågade faktiskt om vi kunde betala senare.. typ.. imorrn..) så är hon väldigt bra! Hon klippte förresten väldigt snyggt!
Mia: Se och förundra ;D
Så, de var min åsikt, ni vuxna får tycka hur ni vill, men ja skulle gärna gå till den frissan fler gånger om de inte va så att jag blivit.. förbjuden xD
Pözzz o ha de göttast!

12 april, 2006 20:44  
Blogger Elisabet sade ...

haha ... ojdå, här fick du svar på tal, Helene ..-)

Det var då tur att hon blev fin i håret och nöjd, i alla fall.

12 april, 2006 21:42  
Anonymous Mia sade ...

Ewyz: Jag är gött nyfiken! ;o)
Pöss!

12 april, 2006 22:39  
Blogger Helene N sade ...

Japp. Det blev hur fint som helst. Jag ropade WOW när hon steg innanför dörren. Det var verkligen superfint!

Men, tyvärr dottern min, det ändrat inte på min åsikt om det andra. Även om hon kan klippa och färga - vilket en frisör bör kunna ...

Fint var det i alla fall. Och bra att dottern är nöjd och inte ångrar sig.

12 april, 2006 22:55  
Blogger Ellis sade ...

Nej, så där ska en frisör INTE bete sig.
Dålig stil tycker jag. Det är ett barn vi pratar om ju, då kan man väl för 17 inte komma och kräva sådant. Grrr.
Och om hon nu har så många kunder, så kan hon nog ta den förlusten. Som ngn annan skrev - det är ju värre att förlora en kund helt och hållet.

13 april, 2006 07:53  
Blogger Ewyz sade ...

Okey, jag ska ta förnuftet till fånga och inte störa eran vuxen disskution xD hehe, men jag tycker fortfarande att hon är jättetrevlig och bra. Och hon lär känna håret o gör lätta frisyrer som amn slipper be om. klart slut!

13 april, 2006 23:24  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark