16 april 2006

Minnen från förr

Lustigt nog, att när jag nu sitter här och läser en massa gamla brev från skoltiden, så får jag ett mail från min gamla majje. Åke hette han och var världens bästa.

Han skickade med denna bild som är från några år tidigare.
1982. Då gick jag i nian och vi var på klassresa i London.
Vilket äventyr! Vi hade så roligt. Några föräldrar var med och så Åke, vår klassföreståndare och så biologiläraren, Rolle.

Rolle var poppis bland tjejerna. Alla trånade vi efter honom och jag undrar hur mycket som fastnade av det han lärde ut, eller så var det tvärtom när jag tänker efter. Hans lektioner var ju alltid roliga att gå till!
Men man tyckte ju att han var vääääldigt gammal, fast han kan inte ha varit mer än 25 högst 30. Så var det då, när man var fjorton år.



Nu har jag också startat med pilsystemet. Det har jag lärt mig här. Mycket bra!
Han under blå pilen är Rolle.
Han under gröna pilen var kär i mig i flera år. Men han dög då inte, förstås, för han var ju snäll och väldigt omtänksam ... (Han är numera gift sedan 10 år och har två barn, bra jobb och bor i villa ...)
Men han under den röda pilen, han var tuff och lite bråkig. Så honom var jag ihop med fem gånger under tre år. Alltså man frågade chans då i början, sedan hette det att man var ihop. Och vi var ihop och gjorde slut om vartannat ...
Återstår då den gula pilen. Det är jag.


Och vi var så lyckliga.
För vi hade just varit in i Londons mest berömda skivaffär och köpt LP-skivor!!
Och de var mycket billigare i England på den tiden än i Sverige.

4 Kommentar(er):

Anonymous Mia sade ...

Det är lustigt det där med minnen från förr...
För ett par månader sen fick jag mej tillsänt en massa gamla bilder från min barndomskompis Håkan. Bl a var det bilder från vår avslutning i nian, och med på bilden var en av mina gamla "majjar". Döm om min förvåning när jag bara några dagar senare såg hans namn då jag för jobbets räkning letade efter information på ett gymnasiums hemsida - faktum är att det var Farsta gymnasium! ;-)
Jag skickade ett mail till honom, och han blev jätteglad! Jag blev mest förvånad att han ens kom ihåg mej... det är ändå 30 år sen. Nu har vi bestämt att vi ska ses nån eftermiddag och ta en fika och snacka lite gamla minnen. Ska bli jättekul att träffa honom. För mitt inre ser han ju förstås ut som han gjorde för 30 år sen, men det gör han nog inte eftersom han blir pensionär nästa år. Ja jisses, som tiden går.

16 april, 2006 18:31  
Blogger Helene N sade ...

Men, vilket sammanträffande. Jobbade han som lärare på Farsta då, på åttiotalet också?
Skulle vara roligt att veta ifall jag känner igen honom.
Maila hans namn till mig!

16 april, 2006 18:48  
Anonymous Mia sade ...

Nä - han började på Farsta förra året. Han har jobbat norr om stan i princip ända sen han slutade i skolan där jag gick.

16 april, 2006 20:15  
Blogger Elisabet sade ...

Haha .. vad roligt att du också har anammat pilsystemet! Känner du inte hur KREATIV man blir ... :-)

Och det där med hur man väljer pojkvän ..det är ju klassiskt.

16 april, 2006 20:49  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark