03 april 2006

PET-scan


Inget för husdjur som man kanske skulle kunna tro ... ;-)

På onsdag ska jag i alla fall till Uppsala och ligga i en sådan där apparat i en timme.
Man ska kunna hitta sjukdomar tidare, såsom hjärnskador, demenssjukdomar, depressioner och tumörer.

"TumörsjukdomarMed en PET-undersökning kan man också spåra tumörer i kroppen, som annars kanske inte hade gått att hitta förrän efter lång tid. När man sedan satt in behandling kan PET-undersökningen visa hur behandlingen fungerar, vilket kan vara svårt i vanlig röntgen. "


På ett sätt är det ju bra att jag nu får svart på vitt hur mycket cancer jag har och eventuellt var, om det nu skulle finnas mer än i bröstet.
Men samtidigt är det väldigt nervöst. Det lär dessutom ta en eller ett par veckor innan jag får ta del av resultatet. Fast ibland är det skönt att vara lyckligt ovetande ett tag också.

För den som vill veta mer om undersökningen kan man läsa här.

8 Kommentar(er):

Blogger Elisabet sade ...

Ja, det måste vara oroligt att gå och vänta på besked. Besked med stort B. Det kanske känns som antingen eller.
Faktiskt trodde jag att du redan hade varit där, men jag hade kanske för bråttom när jag läste.

03 april, 2006 17:21  
Anonymous mammakatt sade ...

Åh, jagförstår att det måste vara hemskt att vänta. Samtidigt så är det väl bättre att veta. Jag ska hålla tummarna som bara den att det inte finns mer än i bröstet. Hoppas, hoppas, hoppas. *Krama*

03 april, 2006 18:22  
Blogger Ellis sade ...

Jag ska tänka på dig hela dagen. KRAM!!!

04 april, 2006 13:43  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Jag tillhör den där skaran som blir allt känsligare med åren, speciellt efter det att jag själv fick barn, men även då insikten om människors utsatthet blir så uppenbar.

Låter extremt egoistiskt och futtigt men jag känner mig "modig" bara att orka/våga läsa om sådana här upplevelser. Men det är du som leder oss dit!

Samuel

05 april, 2006 09:23  
Anonymous Bert sade ...

Kämpa på!

Lätt att säga, när en annans små triviala vardagsproblem stiger en över huvudet, helt obefogat.

Varma hälsningar från mig, som just börjat läsa din blogg.

05 april, 2006 10:10  
Anonymous Milda Matilda sade ...

En lite försenad kram, men kram ändå!

05 april, 2006 14:46  
Anonymous Babsan sade ...

Oj om jag hade vetat detta men i och för sig så kom jag hem sent igår från Oslo .Vi hade ju kunnat ses efter din undersökning.Hoppas att allt gått bra KRAMAR

06 april, 2006 16:31  
Blogger Helene N sade ...

Alla: Tack för alla värmande ord!

Babsan: Jag var alldeles för trött för att orka engagera mig och fixa till något möte. Jag bara sov och sov. Postafen mot åksjuka tar jag när jag åker X2000, men jag bliiiir så trött av dem...
Hoppas det kan bli av en annan gång!

07 april, 2006 17:04  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark