19 april 2006

Röntgenresultat

Jag lyste inte upp som en julgran!!

Från röntgen, den där fina och kostsamma.
Den som sägs kunna upptäcka cancer och altzheimers på ett MYCKET tidigare stadium än alla andra röntgenmetoder.
Enligt den kunde man fortfarande inte med säkerhet säga att det var en tumör som orsakade gallproblemen. Men å andra sidan syntes inget gallgrus heller.
Ej heller var det troligt att det fanns något i levern, det som kunde varit, kunde lika gärna bero på att jag andades just då, vilket var troligt. Och så vidare.

Det enda läkaren kunde med säkerhet säga, och som jag också såg på bilderna är att höger bröst är fullt med cancer. Men det visste jag ju redan.

Och det är ju märkligt men ändå känner jag mig lättad när jag åker hem. Att jag "bara" har cancer i bröstet.
Men så är det med cancer - man vill inte ha fler överraskningar.




Det är inte jag på bilden! Men det såg ut liknande fast den var still.
Bilden från www.med.harvard.edu/.../ Dec9/FDGpreSx.gif

11 Kommentar(er):

Blogger Elisabet sade ...

Jo, det är verkligen så det är ..., att allting är relativt här i världen.

Fy farao, så hemskt att ha det så där.

19 april, 2006 21:49  
Anonymous mammakatt sade ...

Stora kramar till dig Helene. Jag förstår LITE av hur du känner dig. När pappa blev sjuk blev vi glada över att det 'bara' fanns i lever och i tjocktarm. Hur hemskt det än låter liksom.

Vad blir nästa steg nu då - om du inte har något emot att jag frågar. Jag förstår om du inte vill prata om det...

19 april, 2006 21:55  
Anonymous Mia sade ...

Vad skönt iallafall att dom inte hittade tumörer nån annanstans än där i bröstet. Det betyder kanske att chansen är större att du blir av med eländet när du tar bort det? (bröstet, alltså...)

Härligt med smaskig och onyttig lunch. Såna kan man inte få för många av!

*kramen*

19 april, 2006 23:27  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

Inget är värre än ovisshet. Man vill ha någon form av kontroll på tillvaron. Veta vad man ska kämpa med.

Mycket irriterande med alla veliga diskussioner fram och tillbaka om huruvida du ”andades just då” och sånt. Men om de åtminstone kan utesluta att det är någon vajsing på gallan och levern, så okej.

Kram!

20 april, 2006 08:24  
Blogger Nat sade ...

Tänk att man aldrig kan få säkra besked om något, de garderar sig alltid.

Men skönt ändå.

Överraskningar har du fått nog av kan jag tänka.

20 april, 2006 08:33  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Ibland känns det som att de oviktiga sakerna finns det 1000-tals experter som kan uttala sig om men när det verkligen gäller så står man där alldeles ensam och inte vet...

Jag kan ju inte veta precis vad som rör sig i ditt huvud, än mindre vad du tänker, men jag känner FÖR dig: kram på dig!

20 april, 2006 08:52  
Blogger Ellis sade ...

En stor {{{kraaam}}} till dig!

20 april, 2006 09:05  
Anonymous Solis sade ...

Grattis till ett positivt besked.
Det räcker gott med den cancern du redan har - så vad skönt att du nu äntligen kan bli av med den för gott.
Kram
Solis

20 april, 2006 14:08  
Anonymous petra sade ...

å herregud vad jobbigt för dig - men samtidigt håller jag med; ett bröst som är fullt med cancer är ändå nåt helt annat än en kropp som är full med cancer!
Har just fått ett besked om en närstående som visat sig ha en tumör i njuren och en i lungan och antagligen metatsaer överallt....han ligger från en dag till en annan plötsligt nedsövd på sjuhus....ujuj.....jag brukar ibland citera Astrid Lindgren som berättade i en intervju att hon alltid inledde alla sina telefonsamtal med sina väninnor på ålderns höst med orden "döden, döden, döden...."

21 april, 2006 09:58  
Anonymous Babsan sade ...

Du är för otrolig i ditt resonemang.Jag beundrar dig och ditt mod .Skönt i det hela att det var lite poitivt besked trots allt .Detta klarar du!!!!!!!Kramar

21 april, 2006 11:31  
Blogger Helene N sade ...

Hej alla!
Tack igen för ert stöd!
Och så roligt att se att ni hänger kvar här, fast jag inte lagt in något nytt på ett tag ...

21 april, 2006 19:37  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark