24 april 2006

Varför säger man så?

"Lägga vantarna på."

"Trampa i klaveret."

Någon som vet?

11 Kommentar(er):

Anonymous AnnaPAnna sade ...

Tyvärr, ingen aning - men här är en ganska kul länk om ordsprAck...

http://www.retorik.se/ordsprack/index.html

24 april, 2006 21:56  
Blogger Helene N sade ...

annapanna: Tack för tipset! Den var rolig. Jag har lagt till två som jag hört.

24 april, 2006 22:45  
Blogger Studiomannen sade ...

Och varför heter det handskfack när man aldrig har handskarna där?

24 april, 2006 22:53  
Anonymous mammakatt sade ...

Ingen aning ... om maken varit vaken skulle jag ha frågat. :) Den repliken känner nog Mickey igen ...

Men apropå något helt annat, Helene. Jag svarade på ditt inlägg om sukralos i min blogg. Jag hoppas, hoppas verkligen inte att jag lät sur. För det var sannerligen inte meningen i så fall! Jag uppskattar verkligen omtanken! :) Problemet är bara att man nästan inte orkar med alla varningsrop om olika saker i vår vardag.

Vi käkar kött som har upp till 1500 bequerel ... Vi röker, vi dricker sprit och en massa annat som är onyttigt för oss. Frågan är hur cancerframkallande det där ämnet är egentligen?

Egentligen alltså. Ja.... Kram på dig!

24 april, 2006 23:04  
Blogger Helene N sade ...

mammakatt: nej då ingen fara. Jag känner bara så starkt emot E-nummer, asartam, surkralos, transfetter och allt möjligt de hittar på. Jag har svarat lite mer på din blogg.

peter: För att man hade det förr i tiden, i bilens begynnelse?

25 april, 2006 00:10  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Det är ju sån't som förgyller varda'n!!!
Bäst är nog ändå när det blir lite fel på vägen eller när folk förändrar redan invanda begrepp, typ "Den man ligger med får bädda"!

Samuel

25 april, 2006 07:05  
Blogger Studiomannen sade ...

Eller att göra två flugor på smällen!

25 april, 2006 10:21  
Anonymous bert sade ...

Eller som en mamma till en av mina kompisar, som alltid blandar ihop ordstäven; Han trivs som handsken i fisken.

25 april, 2006 14:29  
Blogger Studiomannen sade ...

Den som söker han letar, brukade alltid min mammas morbror från Arvidsjaur säga.

25 april, 2006 15:38  
Anonymous Mia sade ...

Eller som min händige make så klokt brukar konstatera då han mekar med nåt elektriskt: "Friskt vågat, hälften brunnet!"

25 april, 2006 20:16  
Blogger Helene N sade ...

Roliga! Ha ha ha! Lägg in dem på den sidan annapanna tipsade om!

25 april, 2006 21:41  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark