26 maj 2006

Blå berg, ängar, hyggen och en bäck

vy skattungbyn Bilden är från Dalalitteraturen.

Under dagen hos mina vänner, som bor i närheten av Skattungbyn, hade vi det fullständigt trevligt trots vädret. De bor i ett väldigt vackert hus och en utsikt över de blå bergen som är hisnande. Tyvärr glömde jag min kamera men värdinnan hade just fått låna en supersnygg och bra digitalsystemkamera. Så bilder kommer (eller?) och då kan jag lägga ut de här senare.

Våra barn som är nästan jämngamla började leka på en gång och höll sedan på i stort sett oavbruet i sju timmar! Och vi vuxna pratade och "lekte" även vi oavbrutet ...

Enda avbrotten var väl när vi skulle äta.
Och vilken mat vi fick sedan! Det är ju extra gott när någon annan har lagat till den, även om det "bara" är spaghetti med köttfärssås. Och med riven parmensanost! Lyxigt!


Efterrätten bestod i något liknande banana split/marängsviss. Sååååå sliskigt sött, i alla fall marängen, men såååå himmelskt gott. Och över marängen var det glass, sedan skivad banan, sedan grädde och sedan nougatsås. Hajar ni??!! Nougatsås! Lyx!
Min aptit har inte varit den bästa de senaste månaderna under cellgiftsperioden. Allra minst har jag haft ork att fixa hem och göra iordning några sådana godsaker!
Hade jag bara fått ner mer i min vid det här laget lilla magsäck, så hade jag nog ätit tretton portioner - minst!

Efter detta kändes det skönt att gå av sig lite. Säkert inte nog för att bli av med alla kalorierna men ändå. Vi promenerade över "ägorna" och tog en tur till en liten bäck som porlade helt idylliskt i skogskanten.
Och naturligtvis kunde vi (jag, barnen och mannen i huset.) inte låta bli att rensa upp lite där det samlats en massa grenar, mossa, gräs och dylikt. Vattnet hade tagit lite andra svängar på grund av detta men det var ju egentligen ingen fara för översvämning eller så. Men jag blir som ett barn och "måste" dit och pilla och dra och forsla bort! Och barnen, de blev förstås glada och ville gärna hjälpa till! Så vi roade oss med det ett bra tag. Lite blöta och geggiga blev vi men det var det värt!
Idag kan jag meddela att jag har faktiskt träningsvärk!
Då förstår ni hur mycket jag rör på mig i vanliga fall!!

Efter detta kom solen fram en stund men det var inte tillräckligt varmt för att sitta ute någon längre stund. Innan hemfärd, som blev en timme senare än tänkt för vi hade svårt att slita oss, blev vi bjudna på kvällsfika. Sonen fick nästan i sig en hel macka, men han hade lite bråttom tillbaka till leken med W.
Själv njöt jag av Yogi-te, prickig korv-macka med hemodlad och heminlagd gurka, krämig Brieost och ååå så det kändes lyxigt. Att sitta och äta "småplock" är bland det godaste i matväg och jag och S satt och pratade om annan god mat vi var sugna på. Rökta räkor, ostbricka, kräftor och annat mums.

Herrn i huset hoppade över kvällsfikat och lade sig en stund för att vila lite. Han hade varit uppe sedan klockan sex på morgonen för att göra klart nästa års ved.

Barnen lekte vidare .... inte ett bråk, inga höjda röster. Bara lekte och pratade. De verkade så nöjda. Och det var jag också.
Vilken härlig dag. Vad skönt att ha aptit, att känna vad gott maten smakade. Roligt att känna att vi var så välkomna. Att orka rensa i bäcken.
Glad och nöjd var jag, för att vi kom iväg och för att vi var där precis när vi var där.

Glad och mycket nöjd för att känna mig rätt frisk för en gångs skull.

Till hela familjen H-A vill jag säga: Ett stort varmt tack för att vi fick komma med så kort varsel, för all god mat och trevlig samvaro!

4 Kommentar(er):

Blogger Elisabet sade ...

Så trivsamt det lät.
Just så ... t r i v s a m t.

Såna där stunder som man så väl behöver .. när man får dra efter andan och bara sträcka ut benen och bara v a r a.

Kul för dig.

27 maj, 2006 15:20  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Vilken toppenstund ni fick; härligt!

Vad har de för adress - så kan barnen och jag åka dit nästa helg...

Samuel

27 maj, 2006 17:57  
Anonymous mammamia sade ...

Vad mysigt ni verkar ha haft det..Och tänk vilken fröjd när barnen leker och leker och inte verkar ha tid att bråka!
OCh att få äta mat lagad av nån annan är lyx och gott om det så "bara" är pasta m köttfärs.
Såna resor får en att "lyfta"!

27 maj, 2006 19:26  
Blogger Qi sade ...

Roligt att läsa om dagen hos dina vänner! Det verkar ha varit precis vad du behöver nu efter cellgiftsbehandlingen.

28 maj, 2006 15:07  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark