12 maj 2006

Gissa fjädern

Jag har hittat några fjädrar som var så himla fina och ovanliga.
Men tyvärr är jag inte helt säker på vad det kan vara från för fågel.  sidensvans?
Kanske Elisabet kan hjälpa, som brukar fotografera så många fåglar, visserligen mest änder (eller ändor på änder kanske :-), men ändå.
Eller Bert som bor med naturen in på knutarna kanske har en susning?

Talgoxe är ju ett alternativ. Eller möjligen en Steglits (som jag inte visste fanns) men den verkar inte vara så här långt upp i landet.

Jag har en fågelbok som jag har tittat i, men jag kan ändå inte bestämma mig. Det lutar åt Sidensvans för de brukar passera här under vintern. Dessutom har de lite brunt i sig också. Och bilden jag hittade på internet var mycket tydligare än i min fågelbok. Jag gissar på sidensvans. Stjärfjädrar.

Vad tror ni?

4 Kommentar(er):

Blogger Studiomannen sade ...

Ornitologi är inte min starka sida egentligen, men den här är jag bergsäker på.

Se bilden:

http://home.online.no/~kjetaso/sidensvans3.jpg

Du tror rätt!

Mycket vacker fågel.

12 maj, 2006 18:47  
Blogger Helene N sade ...

Peter Käck: Å den bilden hittade jag också, alldeles för en stund sedan och då blev jag ännu mer säker. Och nu när du säger detsamma så tar jag det för sant.

Hoppas du mår bra nu förresten och att allt funkar som det ska!

12 maj, 2006 19:12  
Blogger Elisabet sade ...

Ja, jag tackar för förtroendet, men tro inte att jag hade vetat ett dugg om det. Funderade på att kontakta smålänningen. Han är ju engagerad i 4H och mycket kunnig i naturgrejs.

12 maj, 2006 23:53  
Anonymous Anonym sade ...

Varför inte en oxbuk? Elelr vad heter dom nu.. Rödherre?

14 maj, 2006 00:09  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark