26 maj 2006

Inte lätt

Det här var nästan den enda av alla kriterier för att få bröstcancer som passade in på mig när jag fick diagnos. Lite i alla fall. Jag har ju gått upp och ned i vikt i omgångar.
Men frågan är om det är övervikten i sig eller om det är livsstilen?
Snabbmat, inneboende ilska och bitterhet, stress, a-personlighet, "duktig-flicka-syndromet", traumatiska upplevelser i barndomen, högpresterande. De som är överviktiga har ofta även dessa "symptom".
De psykiska och fysiska orsakerna hänger nog ihop.


Varför forskas det så lite på de psykiska orsakerna. I Asien är färre kvinnor drabbade av bröstcancer. De har inte samma stressoch krav på sig (tror jag) som västvärldens kvinnor. Men jag har hört att det ökar även där och i Afrika där det också varit färre än i väst.
Jag tror inte det är så enkelt som att uppmana kvinnor att inte gå upp i vikt!

5 Kommentar(er):

Blogger Elisabet sade ...

Då är det alltså lika så gott att man håller sig konstant överviktig .. så man inte går upp och ner.

Jag läste om det där jag med.

26 maj, 2006 22:53  
Anonymous mammamia sade ...

Jag tror att det där stämmer precis,har läst mycket om det där,b.l.a Louise.L.Hay (heter hon nog)
Det finns ju faktiskt många överviktiga som inte får cancer..

27 maj, 2006 19:29  
Blogger Helene N sade ...

mammamia: Jag har också läst Louise L Hay, du kan hela dig själv tror jag den heter. Mycket bra tycker jag, men många andra tycker att det lägger för mycket skuld hos människor för den allmänna uppfattningen är att sjukdomar är något man drabbas av och inte kan rå för själv.

27 maj, 2006 23:33  
Anonymous mammamia sade ...

Det är nog så att många heller inte vill ta ett eget ansvar,röker i en massa år och får lungcancer och sen förbannar de högre makter för att någon gjort dem sjuka..
U.P.A kallas det visst.
Jag har nog tagit till mig mycket av det jag läst genom åren,ofta undrar jag,vad har jag för del i det här osv..Men ibland känner man sig lite ensam,många tycker nog att man är lite underlig..
(fast det bjuder jag på)

28 maj, 2006 10:40  
Blogger Helene N sade ...

Mammamia: Vi verkar ha en hel del samma tankar och filosofiska värderingar.
Vad stpr UPA för då?

28 maj, 2006 22:58  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark