29 maj 2006

Ljusbacken - jobb utan lön

Kanske är det fler än en som läst om allt jag skrivit om Ljusbacken som trot att det var ett välavlönat jobb. Det var det inte. Det var ett underbart ställe att bo på och det var låg hyra och kul att bo i "halvkollektiv". Att alltid ha folk i närheten men ändå kunna stänga en dörr om sig.

Men stället var inte mitt. Det var föreningen med dess cirka tjugo medlemmar. Så alla beslut som rörde gården gick via förenings- och styrelsemöten. Indirekt var det ju banken som ägde det. Jag harde inget arvode. Det var lönlöst, jag fick alltså ingen lön. ;-)

Allt arbete jag lade ner var ideellt. Under tiden jag höll på med allt på gården gick jag en också en kurs i "kooperativ i glesbygd" och några månader efter den var slut gick jag en kurs som hette "turism och kommunikation". Försörjde mig på a-kassa omväxlande med socialbidrag och studiemedel. Och på den tiden fick man en ny period stämplingsdagar efter ett projekt-arbete, kurs, APR och APU och allt vad det hette.

Men som sagt några pengar har jag inte tjänat. Det var bara för att det var roligt. Men gräver man djupare så är inte det heller hela sanningen. Men det blir en annan historia ....

2 Kommentar(er):

Anonymous petra sade ...

ha ha vilken cliffhanger nu igen!!! Man vill ju absolut höra den där "andra berättelsen"!! Och du - det där med att jobba ideellt år efter år och försörja sig genom aölt möjligt - vid sidan om - det har jag också sysselsatt mig med...hur smarta mina olika drag därvidlag har varit kan man sannerligen grubbla ihjäl sig över...vart ledde allt?
ja, pust..

30 maj, 2006 08:16  
Blogger Qi sade ...

Väntar också på fortsättningen som du förstår...

30 maj, 2006 14:02  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark