19 maj 2006

Min gammelkatta

Min Yessie.



Hon är troligen född -91 eller var det -92, jag är inte säker. Jag hittade henne utanför min dåvarande lägenhet. Då bodde jag i Farsta Strand i Stockholm. Nedanför mitt fönster, på bottenvåningen, satt hon och tittade förskrämt upp. Jag lockade in henne med lite tonfisk, pytteliten var hon, och hon glufsade i sig med god aptit.
Jag satte upp lappar i området för jag tänkte att hon kanske hade trillat ner från någon balkong men det var ingen som hörde av sig. Så då fick hon stanna.

Jag hade redan en äldre katt, en hona, som fick agera extramamma. Yessie försökte faktiskt få i sig mjölk och Teddis lät henne snutta lite då och då, fast hon ingen mjölk hade. Och Teddis hon kom faktiskt från väninnan, hon vars son jag är gudmor åt, som jag inte längre umgås med. För när hon fick barn ville hon inte ha katten kvar. Jag skulle ha den på prov och - givetvis - blev hon kvar.

3 Kommentar(er):

Blogger Qi sade ...

Vilken fin katt! Hur gammal är hon på kortet? Jag har själv två katter, den ena av dem, Ella, liknar din Yessie tycker jag. Sen har jag en till som heter Iza. Jag tror det är dags att presentera dem på min blogg snart.

19 maj, 2006 19:10  
Blogger Helene N sade ...

qi: Jag vet inte alls hur gammal hon var på kortet, men hon ser likadan ut nu tycker jag. Många som ser henne blir förvånad över att hon är så pass gammal som hon är, de tror hon är ungkatt.

20 maj, 2006 00:05  
Blogger Nat sade ...

Verkligen fin katt!

21 maj, 2006 09:54  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark