13 juni 2006

Hemvändning



Tog tåget hem idag.
Vill vara med på dotterns skolavslutning imorrn. Den är klockan nio på morgonen och dottern ska i år vara med i kören! Det vill jag inte missa!

Lyckligtvis hinner jag med det och ändå hinna tillbaka till strålning i Gävle på eftermiddagen.
Denna gång får jag med väninnan C som sällskapdam och tillika chaufför.

Men sedan åker jag inte hem förrän på fredag, så inget bloggande fram tills dess. Minst.
Stort tack till alla era rara påhejanden och lyckönskningar.

Och tack till den här ystra damen som förgyller min annars så tråkiga sjukhusmiljö med saltstänkta sms!


På promenad med Vilja på eftermiddagen.

343 Kommentar(er):

Blogger Elisabet sade ...

Men du är alltid på hugget och svarar. Det gillar jag ..-))

Kram på dig och lycka till igen!

13 juni, 2006 22:43  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Jag hoppas verkligen att du känner alla våra tankar och kramar som vi sänder dig via din blogg, Heléne!

Samuel

14 juni, 2006 08:35  
Anonymous mammamia sade ...

Hoppas dottern sjöng fint och att resandetr gick bra!
Det blir lite tomt när du inte har möjligthet att blogga men du är efterlängtad,fast det vet du väl?

14 juni, 2006 19:42  
Blogger Qi sade ...

Jag instämmer i vad tidigare kommentatorer skriver. När du inte är här saknar vi dig!

14 juni, 2006 20:52  
Anonymous mammamia sade ...

Vill be om ursäkt för alla stavfel,se ovan.Så blir det när man har bråttom!

14 juni, 2006 23:27  
Blogger Studiomannen sade ...

Hejhejhej!

Jag junde inte sova så jag tittade lite på Vilja.

18 juni, 2006 03:37  
Anonymous bert sade ...

En norrbottenskram till dig i midsommartid.

22 juni, 2006 09:56  
Anonymous petra sade ...

kära du - hoppas innerligt allt är så bra det kan och att din midsommar blir fin!! kram!

22 juni, 2006 17:10  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

KRAM på dig och hoppas din midsommar blir toppen!

Samuel

22 juni, 2006 23:57  
Anonymous petra sade ...

hallå...länge sen nu! Hur är det?

25 juni, 2006 10:12  
Blogger SANDRA sade ...

Hoppas du mår okej, kram!

27 juni, 2006 10:41  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Hur är det, Heléne?

Vi tänker på dig och hoppas allt är okej!
Kramar,
Samuel

27 juni, 2006 11:13  
Blogger eline esteban sade ...

Ja hur är det? Många kramar!

27 juni, 2006 19:40  
Blogger Sunflower sade ...

Hej! Hoppas du mår bra! Håller tummarna! *kram*

27 juni, 2006 22:06  
Blogger Anne-Maj sade ...

Tänker på dig. Håller tummarna att du hårdar ut.

28 juni, 2006 23:19  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

Men va? Det är ju ruskigt länge sedan du skrev något nu!

Var är du? Håller mina tummar också.

Kram!

30 juni, 2006 07:20  
Anonymous Babsan sade ...

Hoppas att du mår bran efter allt du verkar få gå igenom,tänker på dig.

30 juni, 2006 09:25  
Anonymous Anonym sade ...

Hej på er.
Jag heter Solöga - kompis med Helene - jag har lite nyheter om henne som hon bett mig förmedla till er alla.
Helene är just nu inlagd på sjukhus sen midsommarafton eftersom hon har fått en kraftig infektion.

Hon hälsar så jättemycket till er alla och kommer att skriva i sin blogg när hon väl kommer hem och orkar mer. Hon vet att ni tänker på henne och tackar för alla positiva tankar och kramar ni skickar.
Kram
Solöga

30 juni, 2006 12:01  
Anonymous ab sade ...

Mycket kramar är det, men här kommer en till
plus goda vibbar

02 juli, 2006 13:09  
Anonymous petra sade ...

åh, det gör mig så ont!!
Kära helene - jag skriver några ord om dig i min blogg....hoppas att alla kan sända dig kraftstrålar!!
kram!

02 juli, 2006 21:56  
Blogger Studiomannen sade ...

Det gör jag också!

Ska slå till Helene med Fantomens goda märke!

Helene! Jag stöttar!

03 juli, 2006 03:15  
Anonymous Systerdyster sade ...

Hejje...hoppas det gått bra i Gävle. Tankarna kommer och går, jag sänder många åt ditt håll.

/Inteförintets syster

05 juli, 2006 11:18  
Blogger Studiomannen sade ...

Hur går det för dig? Tänker på dig.

06 juli, 2006 15:28  
Blogger Lyckliga Grodan sade ...

värme och styrka kommer härifrån också...

09 juli, 2006 20:37  
Anonymous Anonym sade ...

Hej igen.
Solöga här med en hälsning från Helene. Hon ligger fortfarande kvar på sjukhuset för behandling men det går framåt :-)
Hon saknar er alla och tackar för alla fina kort, kramar och positiva tankar ni skickar - mera sånt´!!!
Kram
Solöga

17 juli, 2006 19:52  
Anonymous petra sade ...

å vad bra att f¨å veta - tack för det!°

18 juli, 2006 12:14  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

Ja jösses! Jag kikar in här och håller andan varje dag…

Hälsa!

18 juli, 2006 20:38  
Blogger Studiomannen sade ...

Hälsa härifrån också! *andas ut*

20 juli, 2006 01:04  
Blogger Anne-Maj sade ...

Hemkommen från semester och tittar in till dig och kollar.. Skönt att få läsa att du är på bättringsvägen.

23 juli, 2006 22:01  
Anonymous Anonym sade ...

Heléne hälsar till er alla och tackar för fina kort och brev som hon uppskattar mycket och är uppsatta runt om i hennes rum till stöd och uppmuntran. Nu pågår cytostatikakuren ytterligare två veckor från idag och från måndag, då strålbehandlingen påbörjas, kommer hon att vara på avd. 17 på Gävle sjukhus, ev. med avbrott för helgen, eftersom hon föredrar sitt rum på Hudiksvalls sjukhus. Därefter fem dagar till i Gävle och sedan hoppas vi med all kraft att hon orkar komma hem igen.

Mamma Kerstin

25 juli, 2006 13:43  
Blogger Studiomannen sade ...

Jag vet inte vad Helene heter i efternamn ens så jag hoppas att mina blogghälsningar når fram de också.

Familjen Käck stöttar och håller tummar.

25 juli, 2006 23:15  
Blogger Ellis sade ...

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamar i massor till Heléne!!!

27 juli, 2006 13:01  
Anonymous petra sade ...

vi är här - som vanligt - snart är du hemma igen!!

kram!

29 juli, 2006 20:43  
Anonymous Mia sade ...

Till mamma Kerstin:
Min mailadress (om du inte har den)
mia.holm@telia.com

Hoppas det går bra för Heléne - vi tänker på henne och skickar många, många styrkekramar till både henne och dej!

Kram,
Mia

30 juli, 2006 00:39  
Blogger Nat sade ...

Det känns som hundra evigheter sedan du skrev något sist, som alla tänker jag ofta på dig och hoppas att det stadigt går framåt.

Stora kramar
Nathalie

01 augusti, 2006 10:21  
Blogger Elisabet sade ...

Helene: jag fick nog tio sms på raken för några dagar sedan och tänkte att antingen är hon drogad eller så har hon inget att göra ..., behöver du tillskott till din mobil, så hojta!!
PÅ nåt vis.
Kram, kram, kram!
Elisabet

01 augusti, 2006 11:29  
Blogger Elisabet sade ...

Lilla gumman!
Å, vad vi tänker på dig!

03 augusti, 2006 16:05  
Anonymous Elisabet sade ...

Detta kom till min blogg, från Heidi i Norge:

Julie said...
Uff det var så leit å høre. Jag vet hur det her er. Har varit med om det så många gånger. Og just nu ligger en nær bekant av meg inne for brystcanser og ble operert i går. Det er så svårt denne sykdommen, man kan så lite gjøre. Jag tenker på Helen och hennes familie nu, dom trenger stød alle ihop. Det å vise at man bryr seg er så viktig, så hælsa så mycket og si at både i Sverige och i Norge sendes varma tanker til Helene og hennes familie.

03 augusti, 2006 20:32  
Blogger Ellis sade ...

Tänker på dig, så mycket.
Önskar jag kunde komma och hålla om dig.

Stora kramar från Ellis och en mjuk pussenos från vovven

05 augusti, 2006 23:06  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

De varmaste av kramar och vi tänker ständigt på dig!

Samuel

06 augusti, 2006 09:45  
Blogger Elisabet sade ...

Å, jag har sån ångest just nu.

Nu ska jag gå och lägga mig och tänka varma, varma, varma tankar om dig, Heléne.
Tycker du om hårpill, så ska du få det också.
Via rymden.

Kram.
E

08 augusti, 2006 00:25  
Blogger SANDRA sade ...

Kram!

08 augusti, 2006 02:01  
Blogger Sunflower sade ...

Inte en dag har gått att jag inte tänkt på hur det går för Helene. Jag håller tummarna för henne och hoppas allt blir bra snart! *kramar om*

11 augusti, 2006 12:06  
Blogger eline esteban sade ...

Kramkramkramkram!

12 augusti, 2006 19:54  
Blogger Cliff Hanger sade ...

Länge sedan du bloggade nu. Önskar dig allt gott!

14 augusti, 2006 12:34  
Anonymous petra sade ...

solöga eller nån som har kontakt med helene - hur mår hon?

15 augusti, 2006 08:11  
Blogger Sunflower sade ...

Kära Helene, du vet att min moster fick sin diagnos i våras. Mer exakt så fick hon den på hennes 50-års dag. Hon kämpade med alternativmetod eftersom varken cellgifter eller kemoterapi skulle hjälpa henne. Hon kämpade och hon kämpade riktigt bra. I helgen slutade hon kämpa. Hennes lungor orkade inte med längre. Begravningen är kommande måndag, på min födelsedag. Kämpa Helene, kämpa allt vad du kan! Jag håller tummarna! Kram

15 augusti, 2006 14:07  
Blogger Studiomannen sade ...

Jag är här jätteofta och vill veta.

Håller alla tummar som finns.

17 augusti, 2006 00:03  
Blogger Qi sade ...

Inne och tittar på Vilja, som också hon tittar efter dig...

Saknar dig här Heléne!

19 augusti, 2006 18:46  
Blogger Elisabet sade ...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

23 augusti, 2006 18:54  
Blogger S-Man sade ...

Är tagen av allt.
Hoppas att du har det bra och känner frid, vart du nu än är...

Säg hej till Elvis från mig.

Kramsomfan

//S - Man

24 augusti, 2006 22:34  
Anonymous ab sade ...

.
Nu är du borta Heléne, och just när jag skriver detta ser jag på din räknare att vi är fem stycken som vill vara här för att hedra dig.

Frid över ditt minne.

24 augusti, 2006 22:51  
Blogger Cliff Hanger sade ...

Vila i frid.

25 augusti, 2006 04:29  
Blogger Åsa Mitt i Världen sade ...

Så var det så ändå. Kampen är över.

Kram!

25 augusti, 2006 09:21  
Blogger Julie sade ...

Kram til deg Helene. Heidi

25 augusti, 2006 09:34  
Blogger Studiomannen sade ...

Sov gott.

25 augusti, 2006 10:00  
Blogger Blygisens betraktelser sade ...

Kram Helene.

25 augusti, 2006 10:02  
Anonymous Linn sade ...

Lilla Helène... vila i frid.
Kommer alltid att minnas dig...

25 augusti, 2006 12:10  
Blogger Ellis sade ...

Hjärtat skrynklas ihop.

Vi är många många som saknar dig.

Sov gott, rara goa Heléne.

25 augusti, 2006 12:59  
Anonymous Anonym sade ...

Älskade "syster" och vän.
Du finns för alltid kvar i mitt hjärta. Så tills vi ses igen - vila i skönhet.
Carina Solöga

25 augusti, 2006 14:01  
Blogger Nat sade ...

Jag blir chockad. Och så illa berörd och ledsen.
Mitt djupaste deltagande till alla vänner och till familjen.

Fruktansvärt och ofattbart.

Adjö och tack för alla roande och tänkvärda stunder. Måtte du ha det bra där du är.

Nathalie

25 augusti, 2006 14:30  
Anonymous petra sade ...

vaa? När kom detta besked?
Jag är helt chockad! Blir så förtvivlat ledsen - hade ju trott att jag skulle få träffa helene - att få prata med henne - å, detta var ju helt fruktansvärt!
jag ser inget i bloggen som rent ut säger att helene är borta - ser det bara på kommentarerna...får försöka hitta konkret information via mail...att skriva här i denna blogg känns också konstigt..ungefär som att tala in på en telefonsvarare hemma hos någon som inte finns längre...
tårar!!!

26 augusti, 2006 09:21  
Anonymous Junitej sade ...

Jag beklagar sorgen!

26 augusti, 2006 09:38  
Blogger deep|ed sade ...

*tittar förvirrat*
Vad hände? Vad har hänt?

26 augusti, 2006 10:05  
Blogger SANDRA sade ...

Hejdå Heléne, sov gott.

26 augusti, 2006 10:18  
Blogger crrly sade ...

Vila i frid, Heléne.

26 augusti, 2006 10:45  
Blogger eline esteban sade ...

Heléne! Jag som hela tiden trott att du skulle komma tillbaka! Jag är så ledsen för din och din familjs skull. Jag hoppas att du har det jättebra nu. Många många kramar.

26 augusti, 2006 10:58  
Anonymous Maria sade ...

Min första och enda kommentar här. Men jag har läst. Sov så gott var du än är och mitt deltagande till familjen.

26 augusti, 2006 11:06  
Anonymous Anonym sade ...

Tack för alla varma ord och tankar. Har under Helénes sjukhusvistelse förmedlat i den mån hon orkat allt fint ni skrivit till och om henne. Önskar att hon själv fått läsa det men tyvärr …

Än en gång: tack för er trofasthet, humor och värme. Jag är övertygad om att ni hjälpt Heléne att uthärda sin situation.

Mamma Kerstin
(allwrite@spray.se)

26 augusti, 2006 21:00  
Blogger Magalös sade ...

Mina tankar har varit hos Heléne ikväll. Jag kände henne inte men hon berör trots det väldigt mycket.
Vila i frid!
/K

27 augusti, 2006 02:16  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Du gav så mycket mer än du någonsin tog - den största av gåvor!

Samuel

27 augusti, 2006 16:38  
Anonymous Anonym sade ...

Till mamma Kerstin!
Jag vill lämna vårt stora deltagande i er förlust. Vi har varit med om samma sak i vår familj.

En annan Kerstin.

27 augusti, 2006 20:20  
Blogger Attila sade ...

Jag upptäckte Helenés blogg först ikväll. Jag skriver en kommentar här för att berätta att hennes ord gett mig inspiration till att verkligen välja att LEVA varje dag, som hon gjorde trots allt det svåra. Det är viktigt att minnas. Tack för det, Helené.

Mina tankar går till hennes familj, och hennes bloggvänner.

27 augusti, 2006 23:59  
Blogger Sunflower sade ...

Jag vet inte vad jag ska säga. Jag kom hem i onsdags efter att ha begravt min enda moster, som dog i cancer. Varför ska dessa underbara människor försvinna från oss? Varför? Varför? - det lär jag fråga mig resten av mitt liv och aldrig få ett svar. Kära Helene, vila i frid. Till hennes familj vill jag beklaga sorgen och medgiva mitt djupa deltagande. Kram till Helene och hennes familj

28 augusti, 2006 11:57  
Anonymous Anonym sade ...

Hej Helene!

"Bloggning" har aldrig varit min starka sida. Så jag förstod inte att du var så dålig tills jag fick ett samtal från en vän till dig.

Jag blev så frusterad av att känna så stor maktlöshet av att inte kunna göra någonting.

Och plötslig blev det så mycket jag ville prata med dig om. Om våra brev vi skrev till varandra när vi gick i skolan som du hade hittat igen och allt annat skoj.

Hoppas att du kände min värme i de kramar jag skickade via sms till din mamma.

Jag kommer att sakna dig och vår mailväxling.

Hoppas att du har det bra där du är!

Många kramar Lotta

28 augusti, 2006 12:06  
Anonymous Eva sade ...

Sänder en varm tanke till Dig Helene, var du än är, och till din familj. Må du få frid i ditt sinne nu när din kamp är över. Varma kramar från Eva

28 augusti, 2006 18:31  
Blogger Anne-Maj sade ...

Tänker på dig, men vi ska ju inte vara rädd för döden i alla fall. Men inte för tidigt ska du gå bort. Men säg till dina vänner att ha måtta med sol, snö, regn och blåst över oss:-)

Sov gott! Blås så vet vi att det är du.

28 augusti, 2006 20:45  
Blogger Stefan sade ...

Jag beklagar verkligen sorgen. Mina tankar går till anhöriga...

28 augusti, 2006 23:01  
Anonymous Ida sade ...

Mina tankar går också till anhöriga. Hoppas att du har det bra, var du än är Helene. Har själv förlorat min pappa och några släktingar i cancer. Du kanske kan hälsa från mig.

Vila i frid.

28 augusti, 2006 23:50  
Blogger Elisabet sade ...

Till alla bloggvänner: vill du/ni vara med Heléne hela vägen .., vill du vara med och sända henne en sista hälsning/ge en gåva till cancerfonden eller vara med på en sån fin och personlig krans ., hör då av dig till ika.knits@gmail.com

Helst innan den här veckan är tillända.

Hälsningar Elisabet, också bloggvän till Heléne.

29 augusti, 2006 14:03  
Blogger Studiomannen sade ...

Jag är med Helene hela vägen. Om hon har tid att vara med mig hela vägen är väl tveksamt. Inte för att hon skulle neka mig, utan för att hennes vänkrets är stor.

Jag talar i presens. Hon är med oss fortfarande, fast på ett annat sätt.

29 augusti, 2006 23:00  
Anonymous Maria sade ...

Vila i frid.

30 augusti, 2006 10:20  
Anonymous Sandra sade ...

Vila i frid. Varma tankar till anhöriga.

30 augusti, 2006 11:17  
Blogger Elisabet sade ...

Just så känner jag det; som Peter Käck säger.
Jag kommer ibland på mig med att sitta och le .., jag tänker att hon svävar omkring nånstans och tittar på oss.

30 augusti, 2006 14:42  
Blogger deltidsharmonisk sade ...

Beklagar.

31 augusti, 2006 04:14  
Anonymous Anonym sade ...

Hej.
Solöga här. Jag har känt Helene i cirka 15 år. När vi bodde i Stockholm båda två så sågs vi ett tag varje vecka. Senare när vi båda flyttade ut på landet så vart det inte lika ofta men vi talades vid i telefon några gånger varje månad + en hel del mail blev det, dessutom brukade jag alltid titta in på hennes blogg för att kolla vad som hänt sen´sist. Nu märker jag till min förvåning att jag fortsätter med att gå in på hennes blogg titt som tätt för att läsa vad som skrivs. Jag frågade mig själv här om dagen varför jag fortsätter med det (förutom att det känns bra att läsa det som andra skriver som också saknar henne) det enda jag kom fram till var att på något sätt så känner jag mig närmare henne då och kanske på något konstigt sätt hoppas jag att de skall ha datorer där hon är nu också - så att hon kan fortsätta att skriva sina roliga inlägg (ler)
Hon kanske skulle skriva något i stil med...

" Hej, nu har jag faktiskt kommit fram - vilken resa det var. Om ni tror att ni skall slippa köandet i denna världen så tror ni helt fel (skratt) ni skulle sett kön som var där man kunde hämta ut vingar. Jag struntade i den och gick rätt till kön för uppgifter istället - där kunde man välja vad man vill pyssla med nu. Jag är ju inte den typen som vill sitta på ett moln och spela harpa - jag vill vara med mer liksom. Så vad tror ni att jag anmälde till då? Just det - andlig guide/rådgivare - för då kan jag fortsätta att komma med små inlägg på era bloggar här och där samt att jag kan hålla koll på min älskade familj. Det passar mig precis :-)"

Jag kan tänka mig att det skulle roa Helene ofantligt att se våra förvånade miner när det skulle fortsätta att komma inlägg från henne....(ler)
men en så länge har jag inte ens bredband här där jag bor - bara modem - så jag får väl vänta tills det blir bredband till himlen också...
Tills dess får hon gärna komma med sina små kommentarer och inlägg i mina drömmar när jag sover eller pillra in någon lustig melodislinga i huvudet vars text handlar om nägot jag funderar över...
Ja, jag saknar henne också oerhört mycket men är övertygad om att hon är med oss på sitt sätt...och tänk nästa vecka skulle hon skriva om Elviskonserten hon vart på och om den snygge killen hon spanade in som satt på raden bakom henne....
Kram
Solöga

31 augusti, 2006 20:31  
Blogger Qi sade ...

Tack Solöga för ytterligare sidor av Heléne, du som kände henne mycket mer än de flesta av oss. Jag går också in här och läser vad andra skriver om Heléne och hur saknad hon är. Det känns bra att göra det. Kram från qi

31 augusti, 2006 20:42  
Blogger Studiomannen sade ...

Helene:

jag spelar lite musik för dig nu. Hoppas att du gillar det. Jag vet att du hör vad jag spelar. För säkerhets skull spelar jag på full volym! :-D

01 september, 2006 15:51  
Anonymous ab sade ...

.
Jag tittar också in här varje dag och blir glad när det har kommit lite fler kommentarer. Peter, vad rolig du är som drar upp volymen! Tack Solöga för din Heléne-blogg. Ungefär så skulle det nog se ut.

01 september, 2006 17:56  
Anonymous Anonym sade ...

Åh ja lästa alla era fina kommentarer och ja började gråta på halva vägen. ja tycker ni är otroligt söta som fortsätter att kommentera här, trots förlusten.. Och jag, ja kommer antagligen fortsätta komma hit och kanske skriva en kommentar jag med :)
Många kramar / Ewelina, dottern

02 september, 2006 01:09  
Anonymous ab sade ...

.
Hej Ewelina, trevligt att träffa dig! Du hade en fin mamma som har inspirerat många, det är därför vi kommer. Jag är säker på att hon har gett dig så mycket som du tryggt kan bära med dig resten av livet och som kommer att hjälpa dig.

Många kramar från Annika.

02 september, 2006 09:39  
Anonymous Anonym sade ...

Ewelina, vi är många som har läst och tyckt om din mamma. Tusen kramar till dig mitt i allt det svåra. Försök att vara glad över att hon har funnits, istället för att sörja att hon är borta. Det är svårt naturligtvis. Men vi håller alla tummarna för att du klarar det. Vårt allra varmaste deltagande. / läsarna

03 september, 2006 18:35  
Blogger Studiomannen sade ...

Ewelina - är det något vi kan göra så är det att fortsätta stötta vad vi kan. Man står ofta hjälplös i situationer som denna. Du, din mamma, släkten, vännerna och vi i periferin. Jag är med dig hela vägen när du behöver hjälp.

04 september, 2006 10:43  
Anonymous Anonym sade ...

Hej!

Det Solöga skrev fick mig att le.

Solöga! Du kände Heléne väldigt bra kan man bara konstatera(ler igen).

Evelina! Du och lilla Joar finns i mina tankar likaså din mormor och Lennart.

Kramar Lotta

04 september, 2006 13:32  
Blogger SANDRA sade ...

Ewelina, vilken skatt du har kvar här, Helénes tankar under en tuff period i livet.
Kram!

04 september, 2006 15:58  
Blogger Qi sade ...

Hej Ewelina! Jag hör till dem som är inne här ibland och läser igen i bloggen och lämnar lite avtryck i form av kommentarer. Som sandra skriver, här finns en skatt, din mammas tankar, hennes humor och hennes kärlek till dig och din bror.

Kram från qi

05 september, 2006 16:33  
Anonymous Anonym sade ...

Hej
- Ewelina.
Vad underbart att "höra från dig". Jag har tänkt mycket på dig, Joar och Kerstin den senaste tiden och hoppats att ni har det bra trots allt som har hänt. Jag och John kommer ned till Stockholm på begravningen så då syns vi - men är det något jag kan hjälpa till med så finns jag här.
Kram
Carina Solöga
-Peter
Angående musiken som spelats för dig.
Så det är därför du har setts gå omkring och nynna på Disco fever på byn (:-D)

06 september, 2006 10:44  
Blogger Studiomannen sade ...

Nu har jag lagt TV-n på golvet så du kan titta på film med mig om du har tid att titta ner. Jag är säker på att du har fullt upp att träffa gamla bekanta.

06 september, 2006 13:22  
Blogger deep|ed sade ...

Det är vackert. Det till och med slår an strängar i mig som sedan länge inte spelats. Tittade igenom min länklista idag och hittade Nordmark.nu. Och tänker inte plocka bort den. Den här bloggen kommer att leva - det är en minnesvård för Heléne. Inte en begravningsplats på nätet utan ett virtuellt livsrum som stöder och bär. Kom att tänka på en sång av Ingmar Johansson från musikalen Mysterium:
"I det bröd som bryts i bitar
Gud avslöjar sig för oss
Det osynliga blir synligt
Livet öppnar sig för oss"

06 september, 2006 19:00  
Anonymous Mia sade ...

Heléne,
jag har massa saker jag skulle behöva fråga dej om. Om du har hunnit hämta vingarna och svävar förbi nåndag så kan du väl välta nån kopp eller slänga igen nån dörr eller nåt så jag vet att du är där.

Du fattas oss så rysligt mycket och finns i våra tankar precis hela tiden.

07 september, 2006 13:51  
Anonymous Anonym sade ...

Jag tycker det är helt underbart att ni fortfarande kommenterar. Som sagt, den här bloggen kommer att leva. Ett evigt minne! Tack allihopa. Otroligt nog har jag upptäckt att nätet faktiskt kan vara en ledande hand i mörkret ibland. Och juste, grattis på 40-års dagen mamma!

07 september, 2006 15:25  
Blogger Qi sade ...

Jag förstår av ovanstående kommentar från dig, Ewelina, att Heléne fyller 40 idag.
Antar därför att det är fest i himlen idag... Om det blir regn ikväll ger jag mig sjutton på att det kommer att smaka champagne!

07 september, 2006 18:44  
Anonymous mammamia sade ...

Grattis Helene! Har tänkt på dig hela förmiddagen,och dina barn med förstås..
Kanske var det en vink om att du fyller år..
Iaf hoppas att du har en bra födelsedag där du är!

07 september, 2006 21:26  
Blogger Lotten Bergman sade ...

Det känns som om jag kliver in med stora, jordiga kängor på ett nybonat golv nu. Jag läser från början och blir rörd över allt som skrivs här -- men jag var inte med när Heléne var med. Och jag är ledsen för det.

Detta är ett underbart dokument. Bloggen, kommentarerna och saknaden. Allt i ett.

07 september, 2006 21:44  
Blogger Anne-Maj sade ...

Grattis Helene! Det regnade champange (som Qi skrev om)idag.... Du gav oss tecken förrigår, för det blåste rejält! Det är omväxlande väder numera och du har sett till!
Skikar tankar till dig och dina barn.

07 september, 2006 22:43  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Grattis Heléne!

Tänk att du och min mor båda skulle ha fyllt på samma vecka. Men ni får fira den ihop då vi andra inte kan komma - än.


Samuel

07 september, 2006 22:53  
Anonymous Ellis sade ...

40-årsfest!
Jag tror det är fullt ös där uppe nu. Inte nåt slappande i det luddiga vita inte. :-)

-----------

Ewelina, vi är många som tänker på dig och övriga familjen. *kram*
Din mamma var en väldigt speciell person, hon berörde så många och det kommer alltid finnas kvar.

07 september, 2006 23:33  
Anonymous ab sade ...

.
Stor, stor kram Ewelina!

08 september, 2006 00:09  
Anonymous Karin sade ...

En hälsning till er alla Helenas anhöriga , vänner och blogg vänner,
Jag sörjer med er
vill hedra Helena med följande bön.

Må själens vandring bli lyckosam,
må skuggorna inte förskräcka,
må en ängel gå vid din sida,
må Kristus stå på himlens trapp
och vänta
må Maria och helgonen komma
dig till mötes.
Vila i Frid

08 september, 2006 00:18  
Blogger Studiomannen sade ...

I himlen blåser det väl mer än här nere hos oss. DÅ måste det vara en baggis att blåsa ut 40 ljus.

Helene, flaxa gärna ner till mig den 15/12. Då fyller jag också 40.

fast det vet jag ju att du gör. Du är med hela tiden. Jag vet inte hur du hinner med alla, men det är väl en del av det stora mysteriet.

Ewelina: som du ser är vi många. Och vi är med dig hela tiden.

08 september, 2006 12:32  
Anonymous petra sade ...

Jag tänkte också på helene på hennes födeledag - som jag räkade känna till eftersom jag fick syn på dödsannonsen i DN....och jag tittar ofta in här - det är så skönt att bloggen finns kvar!
kram till alla er anhöriga från Petra

10 september, 2006 10:15  
Blogger Elisabet sade ...

Nyss hemkommen från semester tittar jag in här, - på uppmaning av qi som säger att det "är 111 meddelanden nu på Helénes blogg " - och det är ju så underbart mitt i allt det sorgliga och jag kommer på mig med att sitta och smajla och bli glad och ledsen på en och samma gång och när jag läser att Peter Käck har ställt tv:n så att Heléne kan se .., då blir det så härligt, galet tokigt underbart!
Och Solöga som skriver om hur Heléne har det i himlen ..-)

Och Evelina .., så STOLT du kan vara över din mamma som har lämnat såna avtryck hos oss alla, fast vi inte ens kände henne på riktigt.

Jag tror att hon är med oss.
Verkligen.

Och så skickar vi väl famnen full med "tänker-på-er-kramar-hälsningar" till alla er; främst alla i familjen, inför vad som komma skall.
Begravningar kan vara så kämpiga, det blir liksom så påtagligt allting.

11 september, 2006 20:07  
Anonymous Anonym sade ...

Åh kramar till alla. Jag älskar att ni fortsätter kommentera. Det är som en underbar enda lång minnestund.. Faktiskt.. Det är behagligt att läsa allas kommentarer, saknad med humor kanske man kan säga? Mamma är säkert stolt nu och ler av alla gratulationer :) Och jag hopaps ni fortsätter skriva, men ja vet inte, de kanske inte får plats emr. men de borde det! Och ja, avtryck kan man verkligen kalla det :)

11 september, 2006 21:37  
Blogger Elisabet sade ...

Ja, Evelina .. och jag läste ett inlägg från din mamma den 22:a januari .., då morrade hon över att vi minsann inte kommenterade som hon önskade .., så MYCKET som hon önskade .. nu må du tro .., nu sitter hon nog och smajlar och tänker att "jaha, nu har jag fler kommentarer än både Det Mörka Hotet" och "Ett liv i exil" ..-)

Men hon hinner väl aldrig läsa allt, inte om hon ska vara andlig rådgivare, så där som Solöga trodde.

Jag skulle verkligen ha behövt surra med henne just nu.

Undrar om det finns något telefonnummer till himlen?

12 september, 2006 08:58  
Anonymous Anonym sade ...

Elisabeth, jag fick bara lust att kommentera din fråga om telefonnummer till himlen. Den frågan ställs i visan som heter "Fröken, giv mig himlens nummer", som jag sjöng som liten och senast - för sista gången - sjöng på min 40-årsdag (alltså det var länge se'n!). "Visans vänner" sände mig texten som jag hade slarvat bort och i ett nostalgiskt ögonblick ville ha. Den beskriver hur ett litet barn säger till sin pappa att det är tyst och ensligt sedan mamma gick till Gud och jag får fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på hur ensamheten riktigt skär igenom hela texten och hur barnet längtar efter att prata med mamma igen.

Passar också på att tacka alla för era goda tankar om Heléne och alla hälsningar till oss alla i familjen. På fredag sker det jordiska, offentliga avskedet men något riktigt avsked kommer det aldrig att bli eftersom vi hela tiden har henne med och omkring oss.
Saknaden är oerhörd och det känner jag att ni alla förstår. Tack än en gång för er medkänsla och värme.

Kerstin
Mamma till Heléne
Mormor till Evelina och Joar

12 september, 2006 20:42  
Anonymous Anonym sade ...

Elisabeth, jag fick bara lust att kommentera din fråga om telefonnummer till himlen. Den frågan ställs i visan som heter "Fröken, giv mig himlens nummer", som jag sjöng som liten och senast - för sista gången - sjöng på min 40-årsdag (alltså det var länge se'n!). "Visans vänner" sände mig texten som jag hade slarvat bort och i ett nostalgiskt ögonblick ville ha. Den beskriver hur ett litet barn säger till sin pappa att det är tyst och ensligt sedan mamma gick till Gud och jag får fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på hur ensamheten riktigt skär igenom hela texten och hur barnet längtar efter att prata med mamma igen.

Passar också på att tacka alla för era goda tankar om Heléne och alla hälsningar till oss alla i familjen. På fredag sker det jordiska, offentliga avskedet men något riktigt avsked kommer det aldrig att bli eftersom vi hela tiden har henne med och omkring oss.
Saknaden är oerhörd och det känner jag att ni alla förstår. Tack än en gång för er medkänsla och värme.

Kerstin
Mamma till Heléne
Mormor till Evelina och Joar

12 september, 2006 20:42  
Anonymous Anonym sade ...

Elisabeth, jag fick bara lust att kommentera din fråga om telefonnummer till himlen. Den frågan ställs i visan som heter "Fröken, giv mig himlens nummer", som jag sjöng som liten och senast - för sista gången - sjöng på min 40-årsdag (alltså det var länge se'n!). "Visans vänner" sände mig texten som jag hade slarvat bort och i ett nostalgiskt ögonblick ville ha. Den beskriver hur ett litet barn säger till sin pappa att det är tyst och ensligt sedan mamma gick till Gud och jag får fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på hur ensamheten riktigt skär igenom hela texten och hur barnet längtar efter att prata med mamma igen.

Passar också på att tacka alla för era goda tankar om Heléne och alla hälsningar till oss alla i familjen. På fredag sker det jordiska, offentliga avskedet men något riktigt avsked kommer det aldrig att bli eftersom vi hela tiden har henne med och omkring oss.
Saknaden är oerhörd och det känner jag att ni alla förstår. Tack än en gång för er medkänsla och värme.

Kerstin
Mamma till Heléne
Mormor till Evelina och Joar

12 september, 2006 20:43  
Anonymous Anonym sade ...

Elisabeth, jag fick bara lust att kommentera din fråga om telefonnummer till himlen. Den frågan ställs i visan som heter "Fröken, giv mig himlens nummer", som jag sjöng som liten och senast - för sista gången - sjöng på min 40-årsdag (alltså det var länge se'n!). "Visans vänner" sände mig texten som jag hade slarvat bort och i ett nostalgiskt ögonblick ville ha. Den beskriver hur ett litet barn säger till sin pappa att det är tyst och ensligt sedan mamma gick till Gud och jag får fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på hur ensamheten riktigt skär igenom hela texten och hur barnet längtar efter att prata med mamma igen.

Passar också på att tacka alla för era goda tankar om Heléne och alla hälsningar till oss alla i familjen. På fredag sker det jordiska, offentliga avskedet men något riktigt avsked kommer det aldrig att bli eftersom vi hela tiden har henne med och omkring oss.
Saknaden är oerhörd och det känner jag att ni alla förstår. Tack än en gång för er medkänsla och värme.

Kerstin
Mamma till Heléne
Mormor till Evelina och Joar

12 september, 2006 20:43  
Anonymous mammamia sade ...

Nej något avsked är det ju egentligen inte,man har dem med sig i sitt liv även om de inte är här fysiskt!
Min far dog när jag var 14 och min bror när jag var 15,de har meddelat sig med mig på olika sätt och även visat sig vid några tillfällen.
Man sörjer och saknar dem men efter "kontakt" är det lite lättare att orka med..

Har tänkt på om det var en slump att Helénes sista inlägg heter "hemvändning"...

Tänker på er i familjen på fredag.
(försöker förbereda mig för tors 21:a,då ska även jag på en nära släktings avsked.)
Kramar från mammamia

13 september, 2006 10:12  
Blogger Elisabet sade ...

Läser det mammammia har skrivit.
Nånting som verkligen förundrar mig, det är när man drömmer om dom som har dött och inte längre finns.
Jag var 22 år när min pappa dog och ibland, men inte ofta numera, drömmer jag om honom. I drömmen, det är helt otroligt, hör jag hans röst hur tydligt och klart som helst, den är precis som jag minns den .., jag ser hans kläder som han bar, sånt som jag alldeles omöjligen kan ta fram i vaket tillstånd!
Det är precis som om man reser till en annan dimension där allt finns kvar.

13 september, 2006 14:07  
Anonymous ab sade ...

.
Jag blir rörd till tårar varje gång jag kommer hit och ser Vilja stå där och titta på Heléne... och vänta...

Nu är det två dagar kvar till begravningen. Tänker på er och är med er i anden då, Kerstin och Ewelina och lilla Joar, precis som vi är allihop. Det blir en svår stund men renande också.

Tankar till dig också, mammamia.

13 september, 2006 16:22  
Anonymous Anonym sade ...

Nu är det bara en dag kvar till begravningen. Och jag tycker det är tungt.... Det kommer bli den svåraste begravning jag har gått på.

En vän som är/var lika gammal som jag är inte finns i kvar livet när man har så mycket att ge och leva för, ens barn, famílj och nära och kära.

Det måste finnas ett liv efter detta för allt kan inte bara ta slut.

Jag hoppas att du Heléne dyker upp mina drömmar när jag sover så vi får prata med varandra!

Kramar Lotta

14 september, 2006 12:34  
Blogger Sunflower sade ...

Det är underbart att varje gång jag kommer hit så finns det mer och mer underbara inlägg att läsa. Samtidigt är det bara för tungt för jag har kort tid innan förlorat min moster i liknande hemska sjukdom som Helene gick bort i. Ännu har jag inte förstått, ännu har det inte trängt in att min moster och Helene inte längre finns. Otaliga gånger per dag så knyter det sig i magen och tårarna lurar bakom ögonlocken. Tufft är det. Kram på dig Helene

14 september, 2006 13:29  
Blogger Elisabet sade ...

Till Evelina och Joar, Helénes mamma Kerstin och alla andra nära: ni ska veta att vi är många, om än inte fysiskt närvarande, som finns där hos er.

14 september, 2006 16:48  
Anonymous Ellis sade ...

Ja, som Elisabet skriver, vi är med er idag.

Tänker på er, kramar om.

15 september, 2006 07:06  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Vi är med både dig, Heléne, och de dina i dag!

Samuel

15 september, 2006 07:35  
Anonymous ab sade ...

.
Idag är begravningen.
Adjö Heléne, och sov sött. Du var en fantastisk människa, så stark och positiv, och ingenting kan ändra att du fanns här i fyrtio år eller ta bort allt både svårt och underbart som hände under ditt liv. Du fick vara med om det mesta som gör livet värt att leva, kärlek och barn och roligt arbete, skratt och tårar.
Vi tänker på dig!
Annika

15 september, 2006 09:15  
Blogger Studiomannen sade ...

Helene - jag är med dig hela vägen.

15 september, 2006 10:37  
Blogger Qi sade ...

Heléne, i morse var jag uppe tidigt och såg soluppgången. Det blåste mer än det gjort de senaste dagarna och träden rörde sig mycket och LÄT. Som om de sjöng. Då tänkte jag på dig och att det är en jobbig dag idag för dina anhöriga. Jag tror att det blir mycket fart och fläkt i himlen framöver, vad roligt alla där kommer att ha. Jag saknar dig här, men du finns kvar hos oss ändå med det du skrivit.

Hej då Heléne, jag glömmer dig inte!

15 september, 2006 13:06  
Anonymous Anonym sade ...

Det var en fin stund i kyrkan idag. Psalmerna, sången och musiken var väl valda med mycket anknytning till havet och skärgården.

Det var massor med fina blommor i alla färger runt kistan.

Man hade även gjort en jättefin utställning (har tappat bort ordet som de kallade det för) med jättemycket bilder från Helénes liv från det hon var liten till nuet. Det fanns tidningsutklipp både från Ljusbacken och hennes kamp med cansern. Saker som betytt mycket för henne fanns också där.

Det var många tårar som föll under dagen på allas kinder.

Evelina! Vilka mysiga syskon du hade som kramade dig och stöttade dig.

Kram på dig Heléne!

Lotta

15 september, 2006 19:42  
Blogger Elisabet sade ...

Tack som delar med dig, Lotta!
Och till er som varit med och lagt pengar till kransen till Heléne, så finns bilder på hur fin den blev på min sida.
Tack till Mia, - Evelinas bonusmamma - som tänkte på oss och sände den bilden.

15 september, 2006 23:25  
Blogger Studiomannen sade ...

Tänk att jag kikade in till dig Helene mitt i natten. Jag hoppas att jag inte störde. Tänkte kolla hur du hade det idag. Vi bryr oss alltid, men idag blev cet extra mycket.

Nu ska jag titta på blommorna jag var med och köpte.

Godnatt!

Ewelina: kramar till dig och din släkt.

16 september, 2006 02:38  
Anonymous kommerhem sade ...

Visste inte. Var du än är: Sköt om dig.

16 september, 2006 20:53  
Blogger Elisabet sade ...

Hej Heléne!
Nu gör jag som Peter/Studiomannen, jag spelar en låt som du tyckte om, jag spelar den jättehögt så att du kanske hör.
Lyssnar du?

Celine Dion och Andrea Bocelli "The prayer".

18 september, 2006 10:34  
Blogger Studiomannen sade ...

Jag var på så dåligt humör idag att jag var tvungen att titta på Vilja. Hon smälter mitt hjärta.

Voff!

19 september, 2006 00:38  
Anonymous Karin sade ...

Jag måste bara titta in här av gammal vana...Helena var en av dom först besökare som kommentera på min blogg..

19 september, 2006 08:46  
Blogger Qi sade ...

Är inne här och tittar varje dag Heléne. Undrar om Vilja ser dig?

19 september, 2006 10:19  
Anonymous Anonym sade ...

Hej, Solöga här.
Nu har jag kommit hem från Stockholmsbesöket med Helenes begravning och allt.
Begravningen var väldigt fin - Värmdö kyrka är väldigt vacker.

Vi hade lite svårt att hitta dit - ett tag åkte vi in på Kärleksstigen (vägen hette faktiskt så) och letade efter Helene (symboliskt rätt men ingen Helene) "skrattar"
Till slut kom vi i alla fall fram och den här dagen hade jag förutsatt mig att inte gråta så mycket eftersom jag redan hade gjort det tillräckligt tyckte jag.
Allt gick jättebra - tills jag fick syn på Vilja och våra blickar möttes. Sen´var jag mer eller mindre som en fontän av och till under hela gudstjänsten. Men det var ju en av mina bästa vänner som begravdes... så då är det väl inte så konstigt antar jag.
Vilja såg i alla fall ut att må jättebra. Busade som en tok med en annan hund - det var skönt att se.

Jag håller med Lotta - det var oerhört fint allt som de hade gjort i ordning om Helene till kaffet efteråt.
Det fanns ett minnesbord med ett foto av Helene och en bok som man kunde skriva några rader till Helene i. Hennes trumma och vargböcker stod vackert uppställda i fönstret och den musik Helene gillade spelades. Där fanns också ett bord med mycket av hennes fina hantverk uppställt. På ett annat bord fanns två stora skärmar med bilder på Helene under olika tider i hennes liv.
Hon ändrade hårfrsisyr och hårfärg väldigt ofta. "skratt"
På samma bord låg också hennes 2 fotoalbum som man kunde bläddra i - foton, artiklar från tidningar mm.
Det kändes verkligen tydligt att Helene var närvarande. Jag gick omkring och småskrattade hela tiden. Speciellt när jag såg bilder på något kul vi gjort ihop - då var det som om någon körde armbågen i sidan på mig och viskade - kommer du ihåg?!
Och visst kommer jag ihåg. Vi hade så mycket roligt tillsammans.

För ett tag sedan fick jag en liten hälsning från Helen (som jag ser det). På kvällen när jag gick till sängs så sa jag att om det var något hon ville så kunde hon ju alltid meddela sig med mig under natten.
Jag vaknade kl 03.00 på natten av Helenes röst som sa
- Nu är det kört för dig. Det inser du väl?
-Vadå kört? Jag är nyvaken och tämligen förvirrad och fattar inte alls vad det är som händer.
-Jo, du har ju börjat höra röster -nu kommer alla att tycka att du är tokig.
-Men jag känner mig ju inte tokigare än innan, svarar jag.
-Nej, och det säger väl en hel del. "Skratt"
- Hm, jag vill nog fortsätta sova nu.
-OK då. Här kommer en liten sång till dig.

Jag somnar om och på morgonen har jag glömt bort allt tills jag kommer på mig själv med att gå och sjunga på en gammal 80-tals låt där texten går - "don´t you forget about us"
Då först minns jag nattens händelser. Jag skrattar högt och säger - så typiskt dig att välja en smörig 80-tals låt. (Vi hade inte riktigt samma musiksmak)
Men nej Helene. Jag glömmer aldrig dig och allt det roliga vi hade tillsammans.

Så jag håller självklart med MAmmamia - nog finns våra nära och kära kvar alltid - och skönt är väl det.
Kram på er alla
Solöga

19 september, 2006 13:46  
Blogger Studiomannen sade ...

Det kan ha varit Simple Minds - "Don't forget about me" (1985 = med i filmen Breakfast Club).

*vrider på fullt spett*

HÖÖÖÖÖÖÖÖÖR NIIIIIIIIIIIIII?

Ha! Det var rätt, sa Helene.

19 september, 2006 16:00  
Anonymous ab sade ...

.
Oj! Tur jag har med mig öronpropparna!

Varje gång jag kommer hit får jag för mig att det ska finnas en ny post från Heléne.

Tack för att du berättade om begravningen, Solöga!

19 september, 2006 19:05  
Blogger Elisabet sade ...

Ja, verkligen!
Det känns som om vi fick vara med lite ..-)

Hälsa henne så gott, Solöga.

19 september, 2006 19:45  
Anonymous Anonym sade ...

Till mammamia, Heidi i Norge, Eva på Frösön, Ellis, Elisabet i Ystad, Lyckliga grodan, Magalös, Sandra Gustafsson, Anna-Panna, Kerstin "qi", Samuel Jacobsson, Linda-Lotta, Peter, Ylva i Umeå, Annika Bryn, Nicklas aka N/.aka deeped:
Tack för den fantastiska och fantasifulla kransen med alla era hjärtan! Önskar jag hade haft möjlighet att sända var och en av er ett personligt tackkort men det blir ett "deckarjobb" som jag inte orkar just nu. Hoppas att de här raderna uttrycker min innerliga tacksamhet för ert djupa deltagande i vår sorg efter en högt älskad dotter och mamma.

Stort tack också till alla bloggvänner för ert engagemang och för att ni fanns för Heléne, det betydde mycket att hon hade så fina kontakter på bloggen.

Kram till er alla från Kerstin, Lennart, Evelina, Joar och Gert.

19 september, 2006 20:05  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Tack, själva, för allt ni gjort för Heléne och oss.

Samuel

20 september, 2006 00:21  
Anonymous Anonym sade ...

Du har helt rätt Peter.
Har nu lyssnat på låten. Ringde upp en vän som spelade upp den i telefon för mig. Och visst var det den :-)
Tack Peter och Helene. "Skrattar"

Solöga

20 september, 2006 10:31  
Blogger Studiomannen sade ...

Tur det - för jag råkade skriva lite fel: "Dont you (forget about me)" heter den.

Helene, eftersom din ande svävar överallt kan jag berätta att om du gillar den låten kommer du nog att vilja ta med några änglapolare och dansa när jag har 80-talskväll ikväll!

eftersom jag höll på att kasta bort hela min blogg och jag räddade vad som räddas kunde innan ska jag försöka somna nu, trots att pulsen gett sig iväg bortåt 100-strecket.

21 september, 2006 03:58  
Blogger Magalös sade ...

Ett litet boktips för alla som mist någon nära: Vägen Till Kristallslottet: Om döden, sorgen och ensamheten och vägen vidare av Christhild Ritter (ISBN 91-973831-1-2).
En bok som hjälp mig bland alla tankar som dyker upp när någon dör. Kanske kan hjälpa någon annan också.
K

23 september, 2006 22:00  
Blogger Studiomannen sade ...

Helene - tack för det fina höstvädret du ordnat! Idag har jag haft solsken hela dagen här nere. Och över 20 grader varmt!

24 september, 2006 22:11  
Anonymous Anonym sade ...

Jag tycker minsann att jag är inne här på tok för lite. Nu har jag läst alla inlägg säkert två gånger och ni skriver fortfarande. Jag älskar att gå in här och bara.. minnas.. De e fint att ni håller bloggen uppe, helt klart :D

Och medan jag håller på, tack för alla hälsningar och allting!

Kraam / Ewelina - Dottern

28 september, 2006 18:49  
Blogger Studiomannen sade ...

Ewelina: det gör gott för oss också att komma in hit och hälsa på.

Morgondagens horoskop i Aftonbladet bådar gott för mig, visade det sig. ÄR det du Helene som varit framme och bestämt igen?

29 september, 2006 17:22  
Anonymous ab sade ...

.
Kramis, Ewelina! Det är nog så att din mamma fortfarande sprider sitt goda humör runt sig. Man måste ju komma lite då och då och hälsa på!

30 september, 2006 12:11  
Blogger Elisabet sade ...

Ja, jag är här inne också och hälsar på ..., tittar mig omkring, så där som om jag väntar att Heléne ska ha skrivit nånting..-)

30 september, 2006 20:56  
Anonymous ab sade ...

.
Det gör jag också! Och den 13 juni verkar så nära i tiden. Jag är säker på att du sjöng fint, Ewelina!

01 oktober, 2006 07:26  
Blogger väninnan sade ...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

03 oktober, 2006 16:36  
Anonymous Anonym sade ...

Självklart sjöng jag fint! FInast av alla ;D haha, nej, men ja har faktiskt inte sett filmen själv ens. var i lägenheten och packade ner massa grejjer från lägenheten i helgen. Usch! Jobbigt! Flytta aldrig ;D

03 oktober, 2006 17:15  
Blogger Elisabet sade ...

Evelina .. hur är det att bo i Sthlm nu?
Trivs du?
Kompisar?


En annan sak: om du skulle beskriva din mamma med ett enda ord, vilket ord skulle det bli då?

Om du vill, alltså.

03 oktober, 2006 17:58  
Blogger Anne-Maj sade ...

Tittar in då och då. Saknar henne lite.... Ta hand om er.

03 oktober, 2006 18:00  
Blogger Studiomannen sade ...

Jag behövde lite mental träning nu eftersom min fysik är på krigsstigen (bäst att säga att jag har haft njurstensanfall i två dygn så jag kommer ihåg vad jag egentligen menade nästa gång jag tittar in) och då kommer jag förstås hit!

Solen lyser här och det hoppas jag att den gör över alla. Och så hoppas jag att någon ger Vilja ett smaskigt grisöra att mumsa på! :-D

03 oktober, 2006 18:06  
Blogger väninnan sade ...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

03 oktober, 2006 20:35  
Anonymous Anonym sade ...

Hej!

Jag är också här inne och läser, tänker och minns. Har även kvar mailadressen som jag ser varje dag utifallatt jag skulle behöva den.

Konstigt att man går och hoppas på att det ska finnas ett inlägg från Heléne eller att ett mail ska komma....

04 oktober, 2006 21:46  
Anonymous Anonym sade ...

elisabeth: Jodå, ja trivs, allt är mkt enklare här. jag behöver bara säga "pappa, ja behöver köpa strumpor, ja drar till stan" så går ja till bussen och åker till farsta eller trånkan för att ta första tåg in till stan. Sen e de bra på många andra sätt också, förstås. Kompisar fick jag faktiskt första dagen i skolan, men jag hittar fler och fler nackdelar med skolan. Killarna är elaka, inte bara mot mej, sjukt omogna helt enkelt. Nackdelar finns med allt, de fanns även i Delsbo.

Och ett ord går inte, omöjligt. Ingen är ju perfekt, så perfekt går inte, underbar räcker inte. inget räcker helt enkelt.
/ Ewelina

04 oktober, 2006 22:31  
Blogger Evie sade ...

Och juste, detta är mitt nya bloggalias. Jag skapade den nyss >.< eftersom jag ändå är här då och då kan jag passa på att skapa en ny, right? .-)
/ Ewelina

04 oktober, 2006 23:26  
Blogger Studiomannen sade ...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

09 oktober, 2006 00:53  
Blogger Studiomannen sade ...

Ewelina: hoppas att det går bättre i skolan framöver. Nu har jag lagt din blogg till min länklista.

09 oktober, 2006 09:45  
Anonymous mammamia sade ...

Vill skriva ngt men det är tomt..
Tänker på er (anhöriga) och Heléne och går in här och läser ibland...
Som andra tidigare skrivit så är det som att man väntar på att hon kommer in och svarar..

Har kollat in din blogg Ewelina,ska fortsätta med det!

10 oktober, 2006 14:41  
Blogger Qi sade ...

Är också här inne och kollar ofta, så du vet Ewelina, vi glömmer inte Heléne och dig. Och Joar...

Tänker ofta på Heléne, tycker det är så tråkigt att hon inte är med längre och skriver nya inlägg. Jag är glad att bloggen är kvar så jag kan gå in och läsa olika delar av den.

Ha det bra Ewelina, jag har kollat din blogg, kommer att fortsätta med det.

Hej då/qi

10 oktober, 2006 18:25  
Anonymous Anonym sade ...

Till
Elisabeth i Ystad, Ellis, Lyckliga Grodan, Kerstin (qi), Niklas aka N/.aka deeped, Magalös, Peter, Annika Bryn, Gunnel, Anne-Maj, Bert, Ögonblick i norr, Eva på Frösön, Heidi
vill jag rikta ett varmt tack för gåvan till Cancerfonden.

Studiomannen: Jodå, Vilja får ett grisöra då och då och så tuggpinnar förstås. Liksom Evelina är Vilja numera bosatt i Stockholm. Hon är ju en länk till Heléne så det föll sig naturligt att vi skulle ta hand om henne.

Go'aste hälsningar till er alla.

Kerstin

10 oktober, 2006 19:58  
Blogger Elisabet sade ...

Kerstin: vill bara hälsa att jag tänker ofta på dig.

Med värme.

12 oktober, 2006 00:43  
Blogger Studiomannen sade ...

Det kanske inte framgår, Kerstin: Studiomannen = Peter.

Klia Vilja bakom öronen från mig.

13 oktober, 2006 03:09  
Anonymous ab sade ...

.
Varm hälsning till dig, Kerstin.

14 oktober, 2006 09:50  
Blogger Nat sade ...

Hej Heléne,

jag satt på Ekbacken, mitt emot Värmdö kyrka när du begravdes, det var mitt sätt att vara med på.

Nu ligger du på samma kyrkogård som pappa, jag kommer och hälsar på snart.

Jag har svårt för begravningar, vill hellre minnas allt annat än just begravningen.

Och jag läser och förstår och tror att du finns överallt, så mångas hjärtan är du levande i.

Kram Nat

18 oktober, 2006 07:58  
Anonymous Mia sade ...

Min Gubbe (tillika Ewelinas pappa) vill att jag hälsar till er alla att Heléne nu fått med sig alla de fina hjärtan som satt på kransen, till sin viloplats i familjegraven. Men jag tror nog allt att hjärtanen kommer att flytta på sig och följa med Heléne vart hon än är, och sväva runt henne likt röda rosenblad!

19 oktober, 2006 11:39  
Blogger Studiomannen sade ...

Mia: tvivla icke.

19 oktober, 2006 15:09  
Blogger Studiomannen sade ...

Helene - du har inte lust att säga till dina polare där uppe att ta det lugnt med stormen som utlovats till helgen? Jag måste hinna plocka mina äpplen!

Jag bjuder på äppelkaka. Ingen märker skillnaden på äppelkaka gjord på fallfrukt kanske, men jag vill göra allt så fint och gott som möjligt.

25 oktober, 2006 03:52  
Blogger Elisabet sade ...

Och Heléne .., Ewelinas hand finns nu på min blogg och därmed lite av din också ..-)

25 oktober, 2006 20:53  
Anonymous ab sade ...

.
Nu måste jag till Elisabet och titta på Ewelinas hand!

29 oktober, 2006 22:17  
Anonymous Samuel sade ...

Saknar dig! Ville bara att du skulle veta det.

Samuel

30 oktober, 2006 12:22  
Blogger Qi sade ...

Inne och kollar hur det är hos dig idag. Som vanligt är det fler än jag som saknar dig. Idag kom första snön till mig. Det är kallt.

01 november, 2006 10:54  
Blogger Studiomannen sade ...

Helene - jag vet inte om himlen har flera våningar. Har du snö hos dig som ramlade ner eller är det någon på vinden som puttade ner lite till oss?

Jag tycker om årstider.

Jag tycker om Helene också.

03 november, 2006 11:50  
Anonymous Anonym sade ...

Jag har kommit på vad det är jag saknar mest här - förutom det uppenbara - Helene - så saknar jag känslan jag brukade få när jag gick in här och läste hennes roliga kommentarer.
Hon var bra på att lyfta fram de positiva sidorna i livet trots sin sjukdom.

Så därför skriver jag nu om det positiva som hänt hos mig idag...
Jag är glad för att idag snöar det inte - så jag behöver inte skotta. Här kom det en halvmeter på ett dygn.
Jag är också glad för att domherrarna har kommit tillbaka till fågelbordet - kul att se dem igen - de har ju hållit sig borta hela sommaren.

Det är nog inte så dumt med vinter ändå :-)
Kram
Solöga

03 november, 2006 13:20  
Blogger Elisabet sade ...

Ikväll Heléne ska jag gå till kyrkogården och tända ett litet ljus där jag har skrivit ditt namn på plasten.

04 november, 2006 08:27  
Anonymous mammamia sade ...

Jag tänker på dig och saknar dig,ser bilderna från Ica kuriren framför mig!
Det finns så många roliga trevliga bloggare men du fattas...
Idag ska jag tända ljus här hemma för alla jag saknar,även för dig!

04 november, 2006 09:18  
Anonymous ab sade ...

.
Ikväll tänder jag ett ljus.
Det är för alla våra kära döda vars leenden vi minns. Tänk att vi fick ha dem!

04 november, 2006 18:13  
Anonymous Ellis sade ...

Tände ett ljus i minneslunden ikväll för dig, Heléne.
Tänker på dig ofta, och på din familj.

04 november, 2006 18:51  
Blogger Evie sade ...

jag var ju inte hemma just vid tiden för allhelgona, men du fanns ändå i mina tankar. Det gör du ju förstås ständigt. Men ändå. Jag ska nog besöka kyrkogården om några dagar, kanske i helgen. :)

10 november, 2006 16:08  
Anonymous Anonym sade ...

Åkte till Östersund i helgen. Vi pratade mycket om dig, Helene under resans gång. Om när vi alla åkte upp dit för 10 år sedan (herregud är det verkligen så länge sen)Om stugan du ordnade som vi sov i, hur vi vandrade på fjället med mera. Många glada minnen. Du var så mycket i våra tankar att när vi sedan skulle åka hem till Orsa igen så svängde vi fel och åkte nästan ända hem till dig. Vi hamnade i Ljusdal nära Delsbo. Vi fick med andra ord en 9 mil längre resa. "skratt"
Vi tänkte kanske för mycket på dig. Vi saknar dig fortfarande som du nog hörde.
Kram
Solöga

21 november, 2006 23:40  
Blogger Studiomannen sade ...

Men Solöga, Ljusdal är också vackert!

Helene: ville bara framföra ett tack för att du sett till att Varberg just nu är varmast i Sverige. 11 grader varmt. Vintern kommer senare. Jag vet inte under vilken hög i garaget snöskyffeln finns. Det är inte så att du ser den från där du sitter?

24 november, 2006 15:40  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Saknaden efter dig är stor, min vän, både för mig och andra!

Samuel

25 november, 2006 06:41  
Anonymous Anonym sade ...

Studiomannen: Ljusdal är vackert med vattnet och bron men när vi åkte var det kolmörkt för det var vid 22-tiden på kvällen. Det var dessutom dimma...Vi får väl åka dit i dagsljus någon gång och njuta av vyerna. Järvsö zoo som ligger där är också fint. Kanske vi skall besöka det igen...fast när vi börjar prata om dig då Helene så kan du väl se till att vi faktiskt åker åt rätt håll när vi skall hem vi vill ju inte hamna i Östersund eller nåt (skratt)

Solöga

25 november, 2006 13:41  
Blogger S-Man sade ...

Är bara här och kollar till läget.
Du, fick du tag på Elvis förresten?
Glöm inte att hälsa ifrån mig om du stöter på´n.

//S

28 november, 2006 01:11  
Blogger Qi sade ...

Hej, hej, tittar bara in, kollar på Vilja, läser vad som kommit till av kommentarer sedan jag var här senast. Fantastiskt att bloggen lever, varje gång jag kommer hit känns det som om du är här och sitter och ler mot oss som är här och tänker på dig, Heléne. Du känns närvarande.

Kram från qi

28 november, 2006 21:17  
Anonymous ab sade ...

Hej, nu tittar jag in! Som vanligt tror jag att Helene har skrivit något. Det känns som om jag hälsar på henne, hennes mamma och Ewie. Kram på er!

30 november, 2006 22:26  
Blogger Studiomannen sade ...

Helene: skulle bara säga hej!


Så då gör jag det.

Hej!

04 december, 2006 20:40  
Anonymous Anonym sade ...

Hej!

Sitter i tfn-möte gällande vår julkampanj och fick för mig att gå in och titta på din sida.

När jag såg dig på bild började tårarna rinna. Din mailadress ligger fortfarande kvar hos mig kan inte förmå mig att ta bort den utifall att......

Tänkter ofta på dig och din familj!

Många kramar Lotta

06 december, 2006 13:58  
Blogger Anne-Maj sade ...

Tänk att tiden sprungit sin väg men du finns bland oss. När vi packade upp julpynt såg jag änglar i lådan då tänkte jag på dig. Hoppas du har det bra och dina barna och släkten också. Kram

06 december, 2006 19:54  
Anonymous ab sade ...

Tänk att det snart är jul! Då måste man ju titta in och säga hej.

09 december, 2006 20:15  
Blogger Elisabet sade ...

Advent.
Dricker kaffe och äter macka.
Tänker på dig Heléne och blir lite sorgsen.
Pratade med smålänningen nu på morgonen; vi surrade om det här med om livet är rättvist.
Det är det ju inte, tycker man.
Fy, vad jag saknar dig och dina sms och alla mail som kom insladdande på nattkröken! hälsar Bettan som ser skärmen i dimma.

10 december, 2006 11:02  
Blogger Studiomannen sade ...

Här är det svart ute och jag funderar på hur det är att fylla 40. Jag har ju aldrig gjort det förr.

Saknar dig!

10 december, 2006 18:26  
Blogger Det Mörka Hotet sade ...

Trots vårt "avstånd" så vill jag önska dig en God Jul, gumman!

Och på det enda sätt jag vet hur...så är dessa ord lika mycket tillägnade dig som de Kjell Westö syftade på när han skrev dem:
"På varje ställe där en mänska gått finns ett minne av henne ... Det är därför det ibland stiger en plötslig värme från gatan där vi går. Det är minnet av alla and­ra mänskor som gått där och älskat och hatat och hoppats och plågats ... sålänge nån vet att vi gått här och så länge nån minns oss med värme så bär gatorna våra namn."

Samuel

22 december, 2006 05:03  
Anonymous Anonym sade ...

Till er alla från oss alla
Ewelina - vi önskar dig en underbar jul och ett riktigt gott nytt år - Stor kram från oss

Joar - God Jul och Gott nytt år till dig med - Wiking hälsar så mycket - stor kram från oss

Kerstin och Lennart - jag tänker ofta på er och önskar er allt gott inför jul och nyår - stor kram från oss

Eftersom jag inte har några adresser till er så får Helenes sida agera budbärare

Helene - önskar du vore här - god jul och gott nytt år till dig med
önskar
Carina Solöga, John och Wiking

22 december, 2006 10:11  
Blogger Studiomannen sade ...

Tänkte önska Helene god jul, men inser att jag naturligtvis vill önska varenda människa som läser här en god jul. Gör vad ni vill med den, men se till att ha det bra. Det kan inte vara meningen att bra människor ska plågas.

22 december, 2006 18:51  

Skicka en kommentar

<< Home


©Heléne Nordmark